Memerang serang buaya

 Foto: Daily Mail

FLORIDA  - Memerang mungkin kelihatan seperti spesies haiwan yang baik dan comel, namun pada hakikatnya binatang itu merupakan antara pemangsa yang hebat dan sangat digeruni oleh mangsanya termasuklah buaya.

Dailymail Online memaparkan gambar yang diambil oleh seorang jurugambar baru-baru ini, yang berjaya merakam kelibat seekor memerang sedang menggigit seekor anak buaya untuk dijadikan sebagai makanannya di kawasan Perlindungan Hidupan Liar Lake Woodruff, di sini.

Memerang tersebut dilihat menggigit buaya berkenaan di bahagian lehernya, bagi memastikan mangsa tidak dapat berpusing ke belakang.

Selepas bergelut selama beberapa minit, memerang tersebut akhirnya berjaya mengheret buaya itu ke tebing sungai, sebelum bertindak memakannya.

Memerang merupakan antara pemangsa utama kepada kebanyakan hidupan air tawar.

Kebiasaannya memerang menjadikan ikan sebagai makanan utama, namun kadang kala mamalia itu turut menjadikan kerang, ketam dan haiwan kecil sebagai mangsanya.

Memerang yang menjadikan sungai di utara Amerika Syarikat (AS) sebagai habitat kebiasaannya boleh membesar antara 0.9 hingga ke 1.2 meter, dengan memiliki berat badan antara 4.5 hingga 13.6 kilogram.

Haiwan itu memerlukan makanan 15 peratus daripada berat badannya, penting bagi memastikan suhu badannya sentiasa berada dalam keadaan stabil. - Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment