Sydney ingin jadi wanita zirafah

 
Sydney V Smith mempunyai leher yang sangat panjang dan dia mendakwa ingin menjadi seorang " wanita zirafah " .

Wanita asal Los Angeles , Amerika Syarikat ( AS ) , ini berusaha untuk memanjangkan lehernya dengan cara membelitkan besi tembaga berbentuk cincin sepanjang 27 sentimeter ( cm ) pada leher.

Sejak 2011 , Sydney melakukan usaha pengubahsuaian tubuh yang unik ini . Cara ini sering dilakukan oleh wanita dari suku Kayan Lahwi di Thailand dan Myanmar . Wanita suku Kayan Lahwi membungkus leher mereka sejak kecil , kerana mereka beranggapan wanita berleher pajang itu cantik .

" Saya memang sering digelar ' gadis zirafah ' kerana sejak di sekolah leher saya kelihatan panjang . Kemudian saya melihat foto - foto suku berleher panjang di Thailand dan Myanmar di National Geographic dan saya menjadi terpesona melihat mereka , " ujar Sydney , seperti dilapor Huffington Post , Khamis ( 20/3/2014 ) .

" Setelah beberapa tahun saya baru menyedari bahawa leher saya lebih panjang dari gadis - gadis lain . Jadi saya mula mempertimbangkan untuk menjadi seorang wanita berleher panjang dengan melilitkan cincin ini di leher saya selama tiga tahun , " tambahnya .

Selain senang melihat wanita suku Kayan Lahwi , tindakan wanita berusia 28 tahun juga diilhamkan oleh penyanyi Lady Gaga selepas melihatnya saat konsert . " Ketika saya melihat Lady Gaga memakai pakaian daging , saya berfikir juga boleh menjadi seorang wanita zirafah , " ungkap Sydney .

Sydney memerlukan masa yang sangat lama untuk membiasakan diri menggunakan penyangga leher tersebut . Selain sangat sukar untuk bergerak , masalah yang sering dialami Sydney adalah saat dia berpeluh maka lehernya akan menimbulkan bau yang tidak sedap .

1 comment: