MH370 hilang, British Airways buat iklan kontroversi

Iklan British Airways (Metro.co.uk)

London - Pengguna kereta api di Stesen Euston , London dikejutkan oleh iklan syarikat penerbangan British Airways yang mengajak mereka untuk terbang ke Lautan Hindi . Sementara lautan luas di selatan itu menjadi lokasi yang difokuskan dalam pencarian hilangnya pesawat Malaysia Airlines MH370 .

Dalam skrin di stesen , seperti dipetik dari The Independent , Jumaat ( 28/3/2014 ) , terdapat iklan bertuliskan , " Escape the commute and discover the Indian Ocean ", telah  mendapat kecaman daripada ramai orang .

" Momennya tak tepat , iklan dari British Airways itu . # MH370 # advertising # business pic.twitter.com/4MKdq6K6Cbm , " @ danielistwittin . Hal yang sama juga diutarakan pengguna Twitter lain , @ TomEPPayne , " Tak dipercayai ada iklan yang seperti ini , waktunya tidak tepat . "

Belum diketahui sama ada iklan itu sengaja dipasang berkaitan MH370 atau sudah dipasang sebelum ada perkembangan bahawa pesawat nahas itu dinyatakan hilang di Lautan Hindi . Namun jika dipasang sebelum tragedi MH370 ,orang ramai mempersoalkan kenapa iklan itu tak ditarik .

Video iklan tersebut kemudian beredar di jejaring sosial . Namun ada yang mengira itu iklan hoax atau palsu . Tapi hal itu dibantah seseorang yang memposting iklan tersebut di internet .

" Bagi yang kata iklan itu palsu , salah besar , " tulis orang yang memuat naik video iklan itu di laman Reddit . " Video ini adalah iklan yang terpampang di skrin Stesen Euston di London . Iklan lain dilengkapi ikan yang berenang . "

Beberapa jam kemudian , jurucakap British Airways menyatakan permohonan maaf atas beredarnya iklan tersebut . Dia menjelaskan , iklan itu sudah dirancang beberapa bulan yang lalu , sebelum tragedi MH370 .

" Kami mohon maaf atas beredarnya iklan ini . Iklan sedang dalam proses pengeluaran . Promosi ini sudah dirancang beberapa bulan lalu . Dan kami sedar iklan itu tidak sesuai untuk ditayangkan , " ujar jurucakap yang tak disebutkan namanya itu , kepada Metro.co.uk .

Sumber: liputan6.com

No comments:

Post a Comment