Dua penguat kuasa MPAG cemas dikejar lembu jantan

 Gambar hiasan

Alor Gajah: Dua anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) berdepan detik cemas apabila dikejar seekor lembu jantan yang naik minyak ketika cuba ditangkap dalam operasi di sebuah tanah perkuburan Islam di Kampung Tebong, di sini, kelmarin.

Difahamkan dalam kejadian jam 12.40 tengah hari itu, dua anggota penguat kuasa berusia awal 20-an berkenaan sedang melakukan kerja memasang perangkap lembu di kawasan terbabit sebelum seekor daripada lebih 20 ekor lembu di situ tiba-tiba naik minyak dan mengejar mangsa.


“Bagaimanapun, kedua-dua mereka bernasib baik kerana sempat memanjat pagar perangkap yang baru dipasang sekali gus menyebabkan lembu jantan berkenaan masuk ke dalam jerat,” katanya ketika ditemui di sini, kelmarin.

Operasi bermula jam 12 tengah hari dan berakhir jam 2 petang itu diketuai Pembantu Penguat Kuasa Kanan MPAG Abdul Malek Md Yusop bersama tujuh anggota.


Penduduk dikenali sebagai Rosli Musa, 40, mendakwa, semua lembu itu ternakan beberapa penduduk kampung yang dibiarkan berkeliaran.


“Pemiliknya pernah dinasihatkan supaya ternakan tidak dibiarkan berkeliaran namun ia tidak diendahkan sehingga lembu berkenaan masuk ke halaman rumah dan tanah perkuburan serta meninggalkan najis.

“Bukan hanya menimbulkan bau busuk, namun ia turut mengundang rasa tidak puas hati dalam kalangan penduduk kampung tambahan pula ternakan berkenaan berkeliaran di tanah perkuburan,” katanya.


Sementara itu, Yang Dipertua MPAG Murad Husin berkata, operasi dilakukan hasil aduan orang awam yang tidak berpuas hati kerana ternakan berkenaan dibiarkan berkeliaran sehingga merosakkan harta benda.

“Kehadiran ternakan di tanah perkuburan bukan sahaja mengganggu keselesaan mereka yang menziarah pusara, malah turut mengotorkan keadaan di kawasan berkenaan kerana dipenuhi najis lembu.


“Dalam operasi itu, sebanyak 12 ekor lembu yang berkeliaran di dalam kawasan tanah perkuburan berkenaan berjaya ditangkap dan ternakan terbabit dikurung dalam satu kandang khas yang dibina di luar kawasan itu,” katanya.

Sumber: Harian Metro

2 comments: