Bola batu besar misteri di hutan Costa Rica


Pada 1930 , saat membersihkan hutan Costa Rica untuk membuka ladang pisang , pekerja United Fruit Company menemui bola batu besar yang ditanam di hutan . Bola - bola misteri itu kemudian menjadi perhiasan berharga yang dipamerkan di depan bangunan kerajaan , rumah orang kaya dan beberapa syarikat lain di Costa Rica .


Banyak bola yang rosak dalam perjalanan , dan lain-lain sengaja diletupkan oleh pemburu harta karun untuk mencari emas yang tersembunyi di dalam bola . Selama beberapa dekad berikutnya , kira-kira 300 batu digali terutama di wilayah Delta Diquis . Bola dengan pelbagai saiz , bermula dari yang berdiameter beberapa sentimeter hingga lebih dari 2 meter , ditemui di dalam hutan .

Rata - rata batu tersebut mempunyai berat sehingga 15 tan dan sebahagiannya seperti yang dilaporkan oleh amusingplanet, masih berada di tempat asal di mana ia dijumpai, tetapi ramai orang telah memindahkan bola batu itu . Beberapa dari bola ini juga rosak akibat hakisan , kebakaran dan juga vandalisme .


Walaupun sangat sukar untuk menganggarkan umur batu tersebut tetapi dipercayai telah diukir sekitar 600 SM . Ada kemungkinan bola ini berkaitan dengan budaya Diquis yang berkembang antara 700 SM dan 1530 SM di tempat yang sekarang kita kenali sebagai Costa Rica .

Batu - batu itu kini dilindungi oleh Pertubuhan Bangsa - Bangsa , UNESCO , yang menyatakan bahawa mereka adalah warisan kemanusiaan .

Sumber: merdeka.com

1 comment: