Boeing, MAS berdepan saman hampir AS$1 bilion

SEBUAH model pesawat Boeing 777 diletakkan di atas meja ketika satu sidang akhbar oleh Ketua litigasi penerbangan global Ribbeck Law, Monica Kelly di Kuala Lumpur semalam. - AFP

KUALA LUMPUR - Sebuah firma guaman di Amerika Syarikat (AS) mahu mewakili keluarga mangsa penumpang pesawat MH370 bagi mengemukakan saman terhadap Boeing dan syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).

Firma Ribbeck Law berkata, pihaknya mahu mengemukakan saman kerana mengesyaki pesawat itu terhempas selepas mengalami masalah mekanikal.

Pesawat yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing itu hilang pada 8 Mac lalu sebelum diumumkan terhempas di Lautan Hindi.

Seramai 239 penumpang termasuk anak kapal yang menaiki pesawat jenis Boeing 777-200 itu dipercayai terbunuh dalam kejadian tersebut.

Ketua litigasi penerbangan global Ribbeck Law, Monica Kelly berkata, syarikat itu telah memfailkan satu petisyen terhadap Boeing dan MAS di sebuah mahkamah di Illinois, AS.

Petisyen itu dipohon bagi mendapatkan bukti termasuk kecacatan reka bentuk dan pembuatan yang mungkin menyumbang kepada bencana berkenaan.

"Fokus kes ini adalah pada Boeing kerana kami percaya kemalangan itu berpunca daripada kerosakan mekanikal.

"Teori kami, peralatan di kokpit mengalami kegagalan dan terbakar serta menyebabkan kru pesawat pengsan akibat asap.

"Kami juga mengesyaki ada kecacatan pada badan pesawat yang menyebabkan tekanan kabin hilang dan menyebabkan kru tidak sedarkan diri," katanya dalam satu sidang akhbar di sini semalam.

Menurutnya, syarikat itu percaya pesawat tersebut terbang selama beberapa jam sebelum terhempas akibat kehabisan minyak.

"Kami membuat rumusan ini berdasarkan kemalangan terdahulu dan menolak teori berlakunya rampasan atau juruterbang membunuh diri," tambahnya.

Ketika ini syarikat itu mewakili Chrisman Siregar bapa kepada seorang penumpang dari Indonesia, Firman Siregar.

Sekiranya saman itu difailkan syarikat berkenaan menuntut pampasan berjumlah hampir 1 bilion dolar AS dan meminta Boeing membaiki keseluruhan pesawat jenis 777.

Ribbeck Law juga mewakili 115 penumpang sebuah pesawat Penerbangan Asiana yang terhempas di San Francisco pada Julai tahun lalu. - Reuters

Sumber: Kosmo!

1 comment:

  1. patut ribbek law ni,dirogol bergilir-gilir dengan 25 orang lelaki, tahu nak menyaman je, ingat dengan saman tu boleh dapatkan semula kapalterbang dengan penumpangnya yang dah hilang, bodoh!

    ReplyDelete