Foto keberanian pemburu madu lebah di tebing batu


Para saintis telah menganggarkan berdasarkan dokumentasi lukisan di batu bahawa memburu madu telah diamalkan dari dahulu 13,000 SM. Di Nepal, memburu madu telah diamalkan selama beribu-ribu tahun dan menjadi bahagian penting dari budaya Nepal.

Beberapa penduduk kampung di Nepal bergantung hidupnya dari hasil memburu madu, dan nepal adalah rumah bagi laboriosa Apis, yang merupakan jenis lebah madu terbesar di planet ini. lebah ini membina sarang mereka di kaki tebing bukit.

Kerana sarang lebah berada di tebing maka para pemburu madu menggunakan tangga tali dan bakul untuk sampai ke sisi tebing. namun sebelum mengambil madu, mereka terlebih dahulu membakar ranting2 dibawah tebing dengan tujuan agar asap dari pembakaran tersebut membuat lebah2 itu pergi sementara dan tidak menggigit para pekerja

Tuaian madu biasanya berlaku dua kali setahun. Untuk menuai satu koloni lebah biasanya para pemburu madu memerlukan masa dua hingga tiga jam, bergantung pada lokasi sarang dan ukurannya. Ritual tuaian, bermula dengan doa dan pengorbanan dari bunga, buah, dan beras. Lalu api menyala di dasar tebing untuk mengusir lebah dari sarang mereka. 

Dari atas, pemburu madu menuruni tebing menggunakan tali. tugas pemburu yg lain mengimbangkan tali dan tangga dari atas dan bakul kecil dinaikkan digunakan untuk menampung hasil buruan. Pemburu madu bejuang melawan lebah ketika ia memotong potongan madu dari sarang.










No comments:

Post a Comment