Pramugari di China diberi latihan kung fu

Foto: Orange

CHENGDU - Pramugari di China diberikan latihan Fu untuk menjaga diri dari gangguan penumpang. Para pramugari ini nantinya akan dilatih oleh seorang master kung fu terkenal.

Southwest Airline College, telah menandatangani perjanjian dengan master kung fu, Tu Tengyao, untuk menjadikan pramugari di China seperti Bruce Lee.

Latihan ini berlangsung di bandar Chengdu di wilayah Sichuan barat daya China. Tengyao, melatih 20,000 pelajar bagaimana caranya menendang, memukul, dan bergelut dengan lawan yang mabuk bahkan seorang pengganas.

Lelaki berusia 32 tahun ini adalah anak kepada Ye Wen, seorang master kung fu legenda, keturunan dari perguruan kung fu Wing Chun.

"Ancaman keganasan meningkat sehingga pramugari perlu benar-benar bersedia untuk menghadapi situasi seperti itu di atas ribuan kaki di udara," ujar Tengyao, seperti dikutip Orange, Isnin (23/6/2014).

"Tidak mungkin untuk menggunakan senjata api di tempat-tempat tersebut sehingga orang harus mengandalkan kecerdasan mereka dan kekuatan mereka. Saya mengasah mereka untuk mahir seni bela diri, "tambhanya.

Menurut perguruan syarikat penerbangan, kung fu Wing Chun sangat sesuai untuk diajarkan kepada paramugari dan kung fu ini boleh dipraktikkan di ruang yang sempit dan terhad.

Sumber: okezone.com

No comments:

Post a Comment