'Suarez Dihukum Berat, Kenapa Liverpool Kena Getahnya?

AFP/Miguel Rojo

Liverpool - Bekas defender Liverpool, Jamie Carragher, turut mengulas mengenai hukuman yang dijatuhkan oleh FIFA untuk Luis Suarez. Carragher menilai bahawa The Reds seharusnya tak kena getahnya atas hukuman itu.

FIFA menjatuhkan hukuman sembilan perlawanan rasmi antarabangsa dan larangan bermain di semua pertandingan dan aktiviti bola sepak selama empat bulan, akibat menggigit bahu Giorgio Chiellini semasa Uruguay memperolehi kemenangan atas Itali di perlawanan terakhir Kumpulan D Piala Dunia.

Selain itu, Suarez juga dikenakan denda sebanyak 82.227 euro.

Dengan sekatan yang diberikan oleh FIFA itu, Suarez sekurang-kurangnya tidak dapat beraksi bersama Liverpool sehingga 26 Oktober akan datang. Dia dijangka boleh bermain saat Liverpool berhadapan dengan Newcastle United dalam perlawanan Liga Inggeris yang berlangsung pada 1 November mendatang.

Carragher langsung menilai bahawa hukuman itu tak adil buat Liverpool. Sebabnya, insiden yang dilakukan Suarez itu dilakukan saat mengenakan seragam Uruguay.

Carragher lantas memberi contoh bahawa saat Suarez dihukum kerana menggigit Branislav Ivanovic, dia tetap boleh memperkuat pasukan Uruguay.

"Saya tak setuju dengan hukuman yang belaku di pertandingan piala dunia. Saat terakhir dia dihukum, Liverpool kehilangannya dalam 10 perlawanan, tapi saya fikir dia masih boleh bermain buat Uruguay," kata Carragher di Sky Sports.

"Ini merupakan perlawanan antarabangsa, sebuah pertandingan FIFA, insiden gigitan itu mengenakan seragam Uruguay dan seharunsnya Uruguay dan Suarez yang harus membayarnya."

Saya tak berfikir bahawa Liverpool seharusnya tak kena getahnya, "tambah Carragher lagi.

Sumber: sport.detik.com

No comments:

Post a Comment