Kim Jong-Un marah kerana ramalan cuaca tak tepat

Kim Jong-un. Foto: Rodong Sinmun

Pyongyang - Pemimpin muda Korea Utara, Kim Jong-un, dalam kunjungannya ke Perkhidmatan Hidro-meteorologi sangat marah dan dengan tegas mengkritik 'ramalan cuaca tak tepat' dan bahawa analisis belum dilakukan secara 'moden dan saintifik'. Demikian diungkap akhbar Korea Utara, Rodong Sinmun.

"Hal ini diperlukan untuk secara mendasar meningkatkan kerja Perkhidmatan Hidro-meteorologi untuk menjelaskan keadaan meteorologi dan iklim secara ilmiah," kata Kim Jong-un kepada para kakitangan, seperti Liputan6.com kutip dari Telegraph, Khamis (12/6/2014).

Kim juga menekankan pentingnya ramalan cuaca yang tepat, "Untuk mencegah pelbagai bidang ekonomi negara, termasuk pertanian dan perikanan dari bencana alam."

Korea Utara mengalami kekeringan pada musim bunga tahun ini, yang terburuk dalam 3 dekad. Bekalan makanan juga mengalami penurunan kerana hasil tuaian bijirin tak seperti yang diharapkan.


Musim menuai Korea Utara bergantung pada alam. Kemarau atau taufan boleh meranapkan segalanya. Pada bulan Mei, media kerajaan melaporkan bahawa kemarau merosakkan "beberapa ribu hektar" ladang gandum, barli, dan kentang di seluruh negera. Musim kemarau sebelumnya pada bulan Februari digambarkan oleh pejabat berita negara KCNA sebagai yang paling teruk selama lebih dari 50 tahun.

Pemimpin ketiga dari Dinasti Kim yang mewarisi takhta dari ayahnya Kim Jong-il itu biasanya memberi arahan positif dan ekspresi puas saat berkunjung ke pelbagai institusi seperti kilang-kilang, kem tentera, resort ski, dan kilang perosotan air (water slide) - di mana beliau berkata, "tak ada yang tak mungkin dilakukan Korea Utara".

Bagaimanapun, akhbar kerajaan juga memberitakan bahawa kritik Kim Jong-un diberikan 'dengan kasih sayang mendalam'. Penuh cinta.

Situasi kunjungan sama juga pernah berlaku pada Mei 2012, di mana Kim kecewa apabila berkunjung di taman hiburan Pyongyang.

 
'Kami Bersedia Membantu'

Khabar Kim Jong-un marah-marah mencetuskan reaksi dari badan cuaca dan iklim antarabangsa, World Meteorological Organization (WMO).

Seperti dilaporkan Yonhap, WMO siap membantu meningkatkan kapasiti dan keupayaan badan meteorologi Korea Utara jika pihak Kim Jong-un mengajukan permintaan bantuan untuk memodenkan sistemnya.

Kapasiti ramalan cuaca dari Korea Utara nampaknya tidak meningkat sejak 2011, ketika WMO melakukan pemeriksaan terakhirnya ke negara itu.

Sumber: liputan6.com

No comments:

Post a Comment