Binatang purba penghisap darah ditemui di China

Quiyia jurassica binatang penghisap darah (Foto: Metro)

BEIJING - Pasukan saintis antarabangsa berjaya menemui bukti adanya binatang penghisap darah di era pertengahan Jurassic. Penemuan ini berjaya dilakukan usai mereka mengambil dari tiga jenis fosil yang diawet secara sempurna.

Hasil penemuan tersebut di terbitkan oleh jurnal Open Access eLife. Binatang tersebut diduga sudah ada di tasik air tawar, Mongolia sekira 165 juta tahun yang lalu.

Binatang berjenis larva tersebut diberi nama Quiyia Jurassica. Quiyia sendiri dalam Bahasa China bererti aneh. Binatang aneh tersebut mempunyai panjang sekira dua sentimeter (cm) dengan alat penghisap bersaiz besar. Sehingga membolehkan binatang tersebut mampu melekat di tubuh ikan Salamander raksasa kemudian menghisap darah mereka.

Namun, para penyelidik tersebut gagal menemui fosil ikan Salamander.

"Di sisi lain, binatang tersebut hampir tidak dijumpai di tubuh Salamander," ujar Dr. Bo Wang penyelidik dari Universiti Bonn, Jerman, seperti dikutip Metro, Sabtu (28/6/2014).

Para saintis percaya binatang tersebut terus berkembang kerana pemangsa tidak begitu banyak di era tersebut. Penemuan ini juga mendorong asal-usul binatang penghisap darah lebih jauh lagi dari yang kita yakini sebelumnya.

Sumber: okezone.com

No comments:

Post a Comment