Pokok kurma milik warga emas berbuah lebat

Pokok kurma Mamat kini jadi tumpuan orang ramai.

KOTA BHARU- Rumah warga emas dekat Kampung Tapang, di sini kini menjadi tumpuan gara-gara pokok kurma yang ditanamnya lapan tahun lepas berbuah lebat menjelang Ramadan kali ini.

Mamat Abdul Rahman,76, berkata, bukan hanya orang luar malah dia sekeluarga turut teruja melihat kurma yang ditanamnya berbuah lebat memandangkan ia tidak pernah berlaku.

“Anak pokok tersebut anak saya beli di Gua Musang dengan harga RM25, masa tanam memang tidak yakin ia akan berbuah sebab agak sukar untuk pokok tersebut membuahkan hasil di negara ini selain di tanah Arab sahaja.

“Tiga tahun kebelakangan ini pokok tersebut sudah berbuah tetapi kurang lebat dan buahnya kecil tidak boleh dimakan, kali ini 11 tandannya berbuah lebat. Insya-ALLAH jika masak nanti akan dibawa ke surau untuk buat jamuan berbuka,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mamat yang juga bekas pemandu lori berkata, penjagaan untuk proses pembesaran pokok tersebut tidak terlalu rumit malah senang untuk dijaga.

“Ramai yang kagum melihat pokok kurma ini kerana buahnya sangat lebat, anak serta cucu dan rasa katanya amat manis dan segar.

“Jarang dapat lihat pokok kurma ditanam sekitar rumah, kawasan kampung sekitar hanya pakcik yang ada. Selepas ini saya akan tanam lebih banyak pokok kurma selain mengindahkan kawasan dapat juga merasa kelazatan buahnya,” katanya.

Sementara itu, isterinya, Zainab Abdul Rahman,72, berkata, gara-gara fenomena baru yang melanda negeri ini ramai yang mengambil kesempatan untuk melihat lebih dekat dan bergambar dengan pokok kurma tersebut.

Selain rumah Mamat, satu lokasi yang mencuri perhatian adalah di Bulatan Jam Besar berikutan kedudukannya di tengah-tengah bandar menyebabkannya paling menonjol berbanding yang lain.

Difahamkan 37 pokok itu ditanam Unit Landskap Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) sebagai tanaman hiasan untuk mengindahkan lagi bandar ini sejajar gelaran Bandaraya Islam dan dikenali sebagai Serambi Makkah.

Sumber: Sinar Harian

3 comments: