Penyanyi tawar dara supaya mangsa culik dibebaskan

Penyanyi pop Nigeria, Adokiye Kyrian (23) menawarkan keperawanannya untuk Boko Haram demi kebebasan 200 gadis yang diculik kumpulan itu. Foto: citypeoplemagazine.com.ng

ABUJA - Sejak diculik kumpulan Boko Haram, kira-kira 200 orang pelajar bandar Chibok, Nigeria, masih belum dijumpai. Tentera Nigeria dibantu beberapa negara, termasuk AS dan Britain terus berusaha mencari mereka.

Dari selebriti hingga wanita pertama AS, Michelle Obama, juga ikut menyertai dengan merangka kempen online dengan tajuk # bringbackourgirls. Namun, setakat ini ia belum membuahkan hasil positif.

Di tengah kebuntuan itu, seorang penyanyi pop perempuan ternama Nigeria, Adokiye, cuba memberikan bantuan untuk mencari kembali para gadis malang itu.

Adokiye (23) berkata, dia bersedia mengorbankan kesuciannya untuk Boko Haram, untuk ditukar dengan pembebasan beratus-ratus gadis yang diculik itu.

"Ini sungguh tidak adil. Mereka masih terlalu muda. Saya harap saya boleh menukar diri saya untuk kebebasan mereka," kata Adokiye kepada harian terbitan Nigeria, Vanguard.

Adokiye meneruskan, para pelajar yang diculik itu berusia antara 12 hingga 15 tahun sehingga dia tak boleh membayangkan bagaimana perasaan mereka saat ini.

"Saya jauh lebih tua dan berpengalaman. Bahkan, jika saya harus melayani 10-12 anggota Boko Haram dalam semalam, saya tak peduli. Tolong bebaskan mereka dan biarkan mereka kembali kepada keluarganya," kata perempuan berasal dari Imo itu.

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment