Belanda mengamuk, belasah Sepanyol 5-1

Robin van Persie merayakan gol. (Foto: Reuters)

SALVADOR - Belanda Mengamuk. Formasi 5-3-2 yang diterapkan Louis Van Gaal ternyata membuahkan hasil. Sempat tertinggal, pasukan Oren berjaya menyelesaikan dendam dan mengalahkan Sepanyol dengan jaringan 5-1.

Kemenangan ini melengkapkan kekalahan pada empat tahun silam di Afrika Selatan. Ketika itu skuad Vicente Del Bosque berjaya menang hasil gol yang disempurnakan oleh Andres Iniesta.

Pasukan Belanda hanya diperkuatkan empat pemain yang tampil di final Piala Dunia 2010. Mereka adalah Nigel de Jong, Wesley Sneijder, Arjen Robben dan Robin van Persie. Sedangkan selebihnya menurunkan sejumlah pemain muda berbakat.

Sementara itu La Furia Roja, gelaran Sepanyol, bergantung Diego Costa sebagai penyerang tulen. Costa adalah penyerang kelahiran Brazil yang dinaturalisasi oleh La Furia Roja.


Susunan Pemain:

Sepanyol: Casillas; Azpilicueta, Pique, Ramos, Alba; Busquets, Alonso (Pedro 63), Xavi; Silva (Fabregas 78), Iniesta, Costa (Torres 63).

Belanda: Cillessen; Janmaat, Vlaar, de Vrij (Veltman 77), Martins Indi, Blind; de Jong, de Guzman (Wijnaldum 62), Sneijder; Robben, van Persie (Lens 79).

Sumber: okezone.com

No comments:

Post a Comment