Berkuda dua tahun dari Kanada ke Brazil untuk tonton Piala Dunia

Foto: calgarysun.com

Corumba - Seorang koboi menempuh perjalanan selama dua tahun dengan menempuh jarak 14 ribu kilometer hingga akhirnya tiba di Brazil, tepat untuk pertandingan Piala Dunia.

Filipe Masetti Leite, demikian nama koboi tersebut. Ketika masih remaja dia berhijrah dari Brazil ke Kanada, dan sejak tahun 2012 lalu menempuh laluan sebaliknya di atas kuda.

Perjalanan lelaki 27 tahun tersebut bermula Julai 2012 dari Calgary Stampede bersama dua kuda, Bruiser dan Frenchie. Rombongan itu bertambah di New Mexico dengan kehadiran kuda ketiga, Dude, yang berasal dari sebuah ranch di sana.

"Bermula dari rodeo terbesar Kanada dan salah satu yang terbaik di dunia merupakan satu kehormatan," kata Leite dalam sebuah surat elektronik yang dikutip CBC News.

"Aku merasa seperti sedang bermimpi," tulisnya saat menyeberangi sempadan dari Puerto Kijaro, Bolivia, menuju Corumba, Brazil.

Ada sekitar 10 negara yang ditempuh Leite dalam perjalanan sepanjang 14 ribu kilometer merentasi Amerika Utara, Tengah, dan Selatan. Leite di antaranya melewati Taman Negara Yellowstone, berjumpa seekor beruang grizzly di Montana, dan melintasi Gurun Chihuahua di Mexico.

"Ini sudah menjadi tahun-tahun paling sukar tapi paling berharga dalam hidupku. Aku harap perjalananku inspirasi kepada orang lain untuk mengikuti impiannya, tak peduli betapa sukar atau gila kelihatannya," tutur Leite.

Saat ini Leite memang sudah tiba di Brazil, walaupun perjalanannya masih jauh dari selesai. Masih ada jarak kira-kira 2 ribu kilometer antara dirinya sekarang dengan Sao Paulo, bandar yang akan menjadi destinasi akhir dari perjalanannya tersebut. Di sana sudah menanti keluarga besar Leite yang memang telah pulang ke bandar itu sembilan tahun lalu.

Sudah pasti Leite kini ingin segera sampai. Apalagi selain keluarga yang telah menunggu, ada juga Piala Dunia yang sudah menanti.

"Aku cinta bola sepak dan berangkat tahun 2012 dari Kanada sehingga aku boleh tiba di Brazil tepat saat Piala Dunia," ungkap Leite.

Sumber: sport.detik.com

No comments:

Post a Comment