Piala Dunia: Suarez gigit Giorgio Chiellini

PEMAIN Uruguay, Luis Suarez memegang giginya selepas terhantuk di bahu pemain Itali, Giorgio Chiellini (gambar kiri) pada perlawanan Piala Dunia di Arena das Dunas, Natal, Brazil, awal pagi tadi. - Foto AP

NATAL: Penyerang Uruguay, Luis Suarez terus mengundang masalah dan mungkin dikenakan tindakan berat selepas dilihat menggigit pemain lawan ketika pertembungan menentang Itali, awal pagi tadi.

Insiden itu yang beberapa kali diulang siaran televisyen memaparkan Suarez menggigit bahu pertahanan Itali, Giorgio Chiellini selepas kedua-duanya bergelut di kawasan kotak penalti. Dan ia berlaku hanya seminit sebelum Uruguay meledak gol kemenangan menerusi Diego Godin pada minit ke-81.

Uruguay mencatat kemenangan 1-0 dan layak ke pusingan seterusnya dengan Itali yang juga juara dunia empat kali, tersingkir.

Ia adalah insiden menggigit kali ketiga membabitkan Suarez yang juga penyerang kontroversi Liverpool.

Ketika beraksi bersama Ajax dalam Liga Belanda pada 2010, Suarez dikenakan tindakan penggantungan tujuh perlawanan selepas menggigit pemain PSV Eindhoven, Otman Bakkal.

Selepas berpindah ke Liverpool, dia kemudian menggigit pertahanan Chelsea, Branislav Ivanovic tahun lalu dan dikenakan penggantungan 10 perlawanan.
Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) boleh mengenakan tindakan penggantungan sehingga dua tahun seandainya jawatankuasa disiplin memutuskan ada kes untuk dibicarakan.

Sejurus insiden itu berlaku, Chiellini melakukan protes kepada pengadil, Marco Rodriguez dari Mexico sambil menunjukkan bahunya yang bertanda namun tiada tindakan diambil ke atas Suarez.

Empat tahun lalu di Afrika Selayan, Suarez dikenakan tindakan keluar padang pada aksi suku akhir menentang Ghana kerana menampan bola di depan gawang namun Uruguay menang dan melangkah ke separuh akhir namun tewas. - AP

Sumber

2 comments:

  1. Oh... memang dia suka menggigitlah Redz. Dah tu kesakitan pulak. Macam-macamlah mereka ni:)

    ReplyDelete
  2. kenapa tidak cabut gigi dia jak...
    lepas tu dia nak gigit pun tak la org rasa sakit.

    ReplyDelete