(Video) Burung Lyrebird dapat tiru 20 jenis bunyi burung lain termasuk penggera kereta


Burung asli Australia , Lyrebird , boleh dianggap sebagai bintangnya segala macam burung . Kerana burung ini mampu meniru sekitar 20 jenis suara burung lain . Tidak hanya suara burung , ia juga mampu meniru bunyi seperti kamera , penggera kereta bahkan gergaji mesin .

Suara unik Lyrebird juga dimanfaatkannya untuk mencari pasangan . Namun hanya burung jantan sahaja yang dapat melakukan perkara itu.

Lyrebird jantan sangat suka menunjukkan kebolehannya meniru beberapa bunyi , terutama apabila musim mengawan untuk menarik perhatian betina . Ketika " menyanyikan " suara - suara tiruannya , Lyrebird akan menghulurkan bulu ekornya yang sepanjang 71 cm . Semakin banyak jenis suara yang ditirukan Lyrebird jantan , semakin menarik perhatian sang betina .

Belum ada jawapan ilmiah yang jelas mengapa beberapa burung seperti Lyrebird boleh meniru suara . Jabatan Ilmu Burung Muzium Australia , Jaynia Sladek , mengatakan bahawa hal tersebut merupakan sebahagian dari bahasa burung . " Burung - burung tersebut menunjukkan bahawa mereka sangat hebat kerana dapat meniru suara - suara lain , " kata Jaynia .

Kerana daya tarikan burung ini , maka banyak jurugambar yang ingin mengambil gambarnya . Bunyi kamera yang dihasilkan dari jurugambar tersebut akhirnya ditiru pula oleh Lyrebird . Keunikannya tidak sampai di situ , ia tidak akan pernah lupa pada suara yang telah ditirunya sehingga memperkaya kepelbagaian bunyi - bunyian kegiatan manusia .

Lihat video...



Sumber: wowkeren.com

No comments:

Post a Comment