Penemuan 796 bayi berkubur dalam tangki septik di Ireland

Tuam Historical Society. (Foto: Catherin/Mirror)

IRELAND - Satu penemuan kubur besar yang mengandungi kira-kira 800 bayi di Ireland telah mengejutkan dunia . Kubur tersebut ditemui berada di dalam tangki septik sebuah rumah, bersebelahan dengan rumah perlindungan anak dari para ibu yang tidak berkahwin .

Kesimpulan mengenai kubur besar ini bahawa jasad ratusan bayi itu kemungkinan diletakkan dalam tangki , yang kemudian dikebumikan di bekas rumah yang dihuni oleh para biarawati Katolik di Tuam , County Galway .

Mirror melaporkan, Rabu ( 4/6/2014 ) , anak - anak ini semuanya diyakini telah meninggal akibat sakit atau terkena wabak penyakit di antara tahun 1926 dan 1961 . Kini Bangunan ini telah dirobohkan tahun lalu dan berganti berganti dengan sebuah perumahan.

Kubur besar ini terungkap setelah adanya sebuah kajian oleh seorang wanita , yang merupakan warga tempatan , bernama Catherine Corless . Berdasarkan catatannya menunjukkan , tangki septik rumah itu diubah dengan tujuan menanam mayat . Tulang pertama yang ditemui pada 1975 , adalah ketika simen yang meliputi tangki itu dipecahkan .

Catherine terkejut dengan apa yang ditemuinya . Dia melihat semua jasad anak - anak yang ditanam di tempat tersebut dan menamakan kubur besar-besaran itu sebagai " Rumah Anak , Tuam " .

" Hanya ada satu anak yang dikuburkan di plot keluarga di tanah perkuburan Tuam . Begitulah cara saya meyakini , ada 796 anak - anak di kubur besar itu. Kemungkinan ibu dari anak - anak yang dikebumikan ini adalah gadis - gadis yang lari dari rumah keluarganya . Mereka tidak pernah kembali , " ujar Catherine .

Sumber: okezone.com

No comments:

Post a Comment