Derita kena santau

Mohd Zamri menjalankan rawatan perubatan Islam ke atas Jamilah di Pusat Rawatan Islam DIA, Kuala Sungai Baru
ALOR GAJAH - Angkara hasad dengki, seorang pegawai sebuah bank terkemuka di ibu kota terpaksa menanggung derita batuk kering berterusan sejak lima tahun lalu, dipercayai akibat disantau individu yang dikenalinya.

Mangsa, Jamilah (bukan nama sebenar), 30-an, berkata, pada awalnya dia menyangka hanya diserang batuk biasa akibat demam, namun keadaan badannya dirasakan semakin lemah.

“Selepas dua minggu batuk saya menjadi-jadi sehingga sukar bercakap kerana setiap kali ingin bersuara, saya akan batuk tanpa henti seperti ada sesuatu yang menyekat kerongkong.

“Situasi ini menyukarkan saya berkomunikasi dengan rakan di tempat kerja untuk sebarang urusan. Mujur saya tidak ditugaskan di kaunter hadapan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, lama-kelamaan batuk yang dialami  menyebabkan perut dan dadanya mengalami kesakitan yang teramat. 

“Saya tidak pasti apa kesalahan yang dilakukan kepada sesiapa pun. 

“Keadaan kesihatan saya disedari ibu yang menegur selepas melihat saya kerap mengambil ubat doktor dan dalam tempoh lima tahun ini sudah lebih 20 kali saya berulang ke hospital dan klinik namun peliknya semua doktor memberitahu saya sihat,” katanya.

Tambahnya, lebih menderita apabila mulutnya terasa berat bercerita kepada suaminya yang berusia awal 40-an sebaliknya hanya meminta menghantarnya ke klinik untuk rawatan sebelum diperkenalkan dengan Pusat Rawatan Islam DIA.

Menurutnya, dia amat bersyukur bila seorang teman memberitahu Pusat Rawatan Islam DIA mampu mengubati santau dan terus ke Melaka ditemani ibunya serta melalui tiga kali rawatan secara berperingkat sehingga sembuh sepenuhnya.  

Sementara itu, Pengamal Perawatan Islam DIA, Mohd Zamri Basir ketika ditemui berkata, mangsa mendakwa mengalami batuk kering berterusan dipercayai terkena santau melalui pemakanan.

“Selepas diberikan rawatan menggunakan air suam dan air kelapa muda yang diisi dengan ayat al-Quran, penyakit misteri mangsa dapat diatasi secara ulangan sebanyak tiga kali hingga pulih sepenuhnya,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pegawai Syarak Negeri, Datuk Abu Khir Jamaluddin pula berkata, setiap individu tidak perlu membuat andaian dirinya disantau apatah lagi tanpa pengesahan daripada pakar perubatan.

Jelasnya, berbalik kepada ajaran Islam, setiap individu perlu beramal setiap masa untuk menghindarkan diri daripada gangguan syaitan dan kejadian seperti ini tidak perlu dibesarkan sebaliknya hendaklah dirawat segera.

“Individu berniat jahat menyantau orang lain diingatkan menghentikan perkara ini kerana balasannya akan berbalik kepada mereka,” katanya.

sinar harian


4 comments:

  1. kesiannya kepada mangsa, kena berhati2 ni..

    ReplyDelete
  2. Salam saya nk mnta bntaun kepada sesiapa yang tahu Pusat Rawatan Dia nie dekat sg baru alor gajah area mane?sbb cari dekat goggle xd alamt dia la....ingin tahu sangat2 sebab nak mgubatkan adik saya yg terkena santau angin.....tolong.....please call me 0132751969

    ReplyDelete