Perpustakaan buka kelas tarian tiang sebagai usaha menarik pengunjung


Sebuah perpustakaan di bandar Midhlotian, Scotland menemui idea kreatif agar dapat menarik minat orang ramai untuk datang iaitu mereka membuka kelas tarian tiang percuma bagi para pengunjung perpustakaan.

Ide tersebut terbukti berhasil menarik minat orang ramai untuk datang ke perpustakaan. Pihak perpustakaan mengatakan ramai yang datang ke perpustakaan untuk menyertai kelas yang mengajarkan tarian tiang itu.

“Kelas tersebut berlangsung sangat menyenangkan dan juga berhasil menarik orang ramai untuk berkunjung ke perpustakaan kami. Pengunjuing datang bukan hanya untuk belajar menari namun juga untuk meminjam buku,” ujar seorang pegawai bandar, Bob Constable, seperti dilapor STV, Selasa (5/2/2013).

Walaupun lebih dikenali sebagai jenis tarian erotik, tarian tiang juga mulai dikembangkan sebagai salah satu bentuk senaman. Mempelajari tarian tersebut pun sudah tidak terlalu dianggap sebagai hal yang tabu.

Pada tahun 2010, Universiti Cambridge membuka kelas tarian tiang untuk para mahasiswinya. Bahkan di kanada ada studio yang membuka kelas tarian tiang untuk kanak-kanak.

Selain membuka kelas tarian erotik, perpustakaan di Midhlotian juga mencuba idea-idea kreatif lainnya untuk menarik pengunjung. Salah satunya mengadakan perlawanan ping pong dengan menggunakan buku sebagai raketnya.- okezone.com


3 comments: