5 acara ini peserta harus tanpa pakaian


Agar dilihat menarik, banyak event yang dilakukan dengan cara di luar kewajaran. Tak terkecuali dengan event yang dilakukan dengan tidak mengenakan pakaian bagi pesertanya. Berita dari Adventure Journal, Khamis (28/2/2013) berikut 5 acara yang pesertanya harus telanjang:

1. World Naked Bike Ride

Kalau event untuk mengayuh basikal bersama-sama, pasti sudah biasa. Hal ini boleh dilakukan di mana sana dan bila-bila masa saja. Tapi kalau berbasikal sambil bogel, pasti cuma ada di World Naked Bike Ride.

Perayaan ini awalnya dimulai di Kota Philadelphia, AS pada tahun 2003 lalu. World Naked Bike Ride diadakan sebagai bentuk protes terhadap kekerasan kepada pejalan kaki dan pengayuh basikal. Para pesertanya akan berbasikal keliling kota sambil bogel.

Acara ini sekarang bukan lagi satu bentuk protes, tapi juga sudah dijadikan festival tahunan. Bahkan yang merayakan bukan cuma masyarakat Philadelphia saja, tapi sudah dilakukan di 20 negara dan 70 kota besar di dunia.

2. Bay Breakers

Fesival yang menjadi lagenda di San Fransisco, AS. Perayaan lumba lari ini diadakan sejak 1986 hingga kini. Setiap tahunnya, Bay Breakers diikuti lebih dari 100.000 peserta.

Para pesertanya memang tak wajib telanjang, mereka ada juga yang memakai kostum berwarna-warni. Tapi untuk mereka yang berani, telanjang sangat dialukan dalam perayaan ini. Bahkan, penontonnya juga ada yang tidak berpakaian.

3. Naked Hiking Day

Acara ini biasa diadakan pada musim panas. Mengikut laman web Hiking Naked, sudah banyak negara yang ikut merayakan festival ini, seperti Amerika Syarikat, Jerman, UK, dan Australia.

 Untuk menjadi peserta, syaratnya senang, iaitu sihat dan sanggup berbogel. Ketika bermula, telanjang mungkin tak akan menjadi masalah. Tapi tunggu setelah para peserta berada pada ketinggian tertentu, kerana mereka pasti akan kesejukan. Tapi di situlah tarikan Naked Hiking Day.

4. International Swimming Gala

Boleh dikatakan ini adalah perayaan bogel paling rasmi yang pernah ada. Kejuaraan ini dianjurkan oleh International Naturist Federation dari Perancis. Setiap tahunnya, ratusan perenang harus berlumba menjadi yang terpantas. Mereka bebas melakukan gaya apapun ketika berenang, yang penting telanjang. Acara ini dilakukan untuk mengumpul dana bagi para penderita kanser di dunia.

5. Running of the Nudes

Berbeza dengan Bay Breakers, Sepanyol juga punya event lari bogel. Acara ini sebagai bentuk penolakan terhadap acara lainnya, iaitu Festival San Fermin, di mana beberapa lembu dilepas untuk mengejar para pserta di jalan-jalan Kota Pamplona, Sepanyol.

Tidak kurang 1000 peserta yang tak mengenakan pakaian menyertaiacara ini. Lari sambil bogel menjadi perayaan tahunan sejak tahun 2002 lagi.



No comments:

Post a Comment