Mayat perempuan nyaris dicuri pengamal ilmu hitam


TUBAN- Warga di Kabupaten Tuban, Jawa Timur, digemparkan dengan sebuah kubur yang dibongkar dua orang tak dikenali. Namun usaha mencuri mayat yang disyaki dilakukan oleh pengamal ilmu hitam itu digagalkan penjaga kubur.

Penduduk Dusun Klaseman, Desa Trutup, Kecamatan Plumpang, Tuban, gempar ketika mendengar berita penggalian kubur seorang perempuan bernama Su’im yang baru meninggal beberapa hari lalu. Peristiwa tersebut terjadi ketika penjaga kubur, Kasmaji, melihat dua orang sedang berada di kawasan kubur, awal pagi Ahad 3 Februari.

Curiga dengan perilaku kedua orang tersebut, Kasmaji lantas melaporkan kepada penduduk dan ketua RT setempat. Mereka lantas kembali ke kubur dan mendapati dua orang sedang menggali namun mereka berjaya melarikan diri.

Kejadian tersebut kemudian dilaporkan kepada polis. Siasatan polis di lokasi menemui sebuah motosikal dan beberapa peralatan yang diyakini untuk ritual penggalian kubur.

Pihak keluarga Su’im berharap polis dapat menangkap kedua pelaku tersebut.

“Saya meminta polis menangkap pelaku,” tutur anak saudara Su’im, Ahmad Syakir Syafii.

Polis mengatakan, masih melakukan siasatan motif yang dilakukan kedua orang pelaku. Polis juga akan menyiasat pemilik motosikal yang tertinggal di kubur tersebut.


4 comments: