Kajian: Pertama kali bertemu wanita, lelaki akan pandang mata

Saat pertama kali bertemu seseorang, bahagian tubuh mana yang pertama kali dilihat? Tentu lelaki dan wanita punya keutamaan yang berbeza. Banyak orang beranggapan lelaki akan langsung menatap payudara.

Sebuah syarikat pembuat ubat mata berjenama Murine dari Britain melakukan kajian untuk mencari apa yang pertama kali dilihat seseorang pada lawan jenis. Ternyata sebahagian besar responden menjawab mata.

"Mata biasanya memberitahu kita banyak perkara tentang seseorang, jadi kita tak terkejut jika mendapati mata adalah bahagian yang paling menarik dari lawan jenis," kata jurucakap  murine seperti dilapor Daily Mail, Sabtu (24/8/2013).

Kajian dilakukan terhadap 1,000 orang wanita dan 1,000 orang lelaki. Kesemua responden ditanya bahagian badan apa yang dilihat pertama kali ketika bertemu lawan jenis. 70 peratus responden lelaki menjawab mata, begitu juga sebagian besar wanita.

Hasil kajian ini seolah menegaskan bahawa sebenarnya lelaki dan wanita tidak jauh berbeza daripada yang dijangka sebelumnya. Sebab kaji selidik ternyata juga mendapati bahawa hal kedua yang dilihat oleh lelaki mahupun wanita pada lawan jenis adalah senyuman.

Senyuman yang menawan jatuh di urutan nombor dua. Sementara payudara yang dianggap sasaran utama lelaki malah jatuh pada posisi tiga, manakala wanita melihat ketinggian badan lelaki. Hal terakhir yang dilirik wanita adalah kulit lawan jenis, manakala lelaki paling jarang menatap hidung wanita.

"Penyelidikan ini hampir menghancurkan stereotaip umum bahawa perkara pertama yang dilihat lelaki adalah payudara, ternyata malah muncul di nombor tiga, jadi tak banyak merubah anggapan umum," tambah jurucakap murine.

Analisis sama dilakukan syarikat syampu Pantene, namun hasilnya mendapati bahawa rambut adalah yang pertama kali dikesan oleh 60 peratus lelaki dari seorang wanita. Para lelaki tersebut mengaku lebih suka wanita berambut cantik dibandingkan wanita berpayudara besar.

health.detik.com

1 comment: