Ngeri! Foto kaki yang rosak kerana sering pakai high heels

Scan kaki 3D (Foto: News.com.au)

Peminat kasut tumit tinggi perlu waspada. Sudah lama diketahui bahawa pemakaian kasut tumit tinggi boleh menimbulkan pelbagai masalah kesihatan pada kaki. Yang belum ramai tahu adalah, hasil pemeriksaan 3D menunjukkan kerosakan yang ditimbulkan ternyata lebih parah dari perkiraan.

Kasut tumit tinggi boleh merosakkan kaki kerana memfokuskan berat badan dengan cara yang berbahaya. Dengan menumpu berat badan pada hujung kaki, sepatu tumit tinggi mendorong tulang keluar dari tempatnya, menyebabkan kesakitan dan kecacatan lain. Seiring waktu, sendi akan menjadi rosak.

"Dengan sepatu tumit tinggi, jari-jari kaki dihapuskan di dalam kasut. Semakin stiletto (runcing) bentuknya, semakin buruk kesannya. Jari-jari kaki tidak hanya dihapuskan, tapi dalam posisi mencakar juga," kata ortopedis, Dr Andy Goldberg, seperti dilansir News.com.au, Selasa (27/8/2013).

Meskipun demikian, dr Goldberg menyatakan bahawa tak ada salahnya memakai kasut tumit tinggi untuk sementara, sebab kedudukan itu sebenarnya merupakan posisi langkah kaki yang biasa dilakukan. Memakainya selama 1 atau 2 jam untuk bergaya di pesta tidak akan menjadi masalah.

Tapi jika memakainya selama 8 jam sehari selama bertahun-tahun, gangguan pada akhirnya akan muncul. Dr Goldberg yang merupakan pakar kaki dan pergelangan kaki di Hospital Orthopedi Royal National London Utara ini mengatakan, hasil scan 3D dari mesin PedCAT menunjukkan masalah yang lebih besar daripada yang dijangkakan sebelumnya oleh doktor.

Mesin yang menghasilkan foto scan 3D tulang dan sendi yang terperinci ini menggambarkan, bahagian-bahagian tertentu dari kaki tak hanya menyimpang, tetapi juga memainkan dan beralih turun. Selain itu, sesamoid atau struktur kecil berbentuk kebulatan yang terdapat di dasar ibu jari kaki akan copot kerana menyesuaikan berat badan.

"Pengimbas memberi kita lebih banyak maklumat. Ini menunjukkan kecacatan (perubahan bentuk) akibat memakai kasut tumit tinggi jauh lebih rumit dari yang kita duga sebelumnya," kata dr Goldberg.

Kaji selidik yang dilakukan di hospital dan klinik pergelangan kaki mendedahkan bahawa lebih dari separuh pesakit pernah merasa sakit dan tidak selesa apabila memakai kasut tumit tinggi. Hampir 90 peratus pemakai kasut tersebut juga mengalami kesulitan mencari kasut yang selesa.

Menurut dr Goldberg, adanya orang yang mengatakan bahawa pasaran tapak kaki yang ergonomik dan selesa berkembang cukup pesat patut diduga kerana orang tersebut enggan mengakui bahawa penggunaan sepatu tumit tinggi agak mengganggu. Walaupun selepas kerosakan yang muncul dirawat dengan pembedahan, kebanyakan pesakit masih berkeras menggunakan stiletto lagi.

health.detik.com


2 comments: