Tragis! seorang gadis bunuh diri terjun dari pesawat di hari ulang tahun kelahiran

Foto: Ilustrasi/ Thinkstock

Taitung - Umumnya perempuan muda yang baru beranjak dewasa akan sangat bersemangat di hari ulang tahunnya. Sebab hari ulang tahun biasanya dipenuhi doa, harapan, dan keceriaan. Namun Su Yun (21) memilih bunuh diri dengan cara terjun dari pesawat di hari ulang tahunnya.

Dilaporkan Nanyang Siang Pau dan dipetik AsiaOne, Sabtu (3/8/2013), Su Yun yang masih berstatus mahasiswa tiba-tiba melepaskan tali pinggang keledar yang dipakainya di dalam pesawat. Kemudian dia terjun dari pesawat ringan yang sedang berada di ketinggian 100 meter di Taitung County, Taiwan. Ketika itu pesawat sedang dipandu oleh si pemilik pesawat, Zhang Jia Ming.

Diketahui Su dan seorang temannya yang dikenali bernama Chen telah tinggal di rumah Zhang sebelum peristiwa mengejutkan itu. Mulanya Su dan temannya meminta Zhang untuk membawa mereka terbang dengan pesawatnya. Zhang sempat menolak dengan alasan tidak mempunyai lesen menerbangkan pesawat. Namun ketika diberi tahu bahawa hari itu adalah ulang tahun Su, Zahang akhirnya menyerah. Dia membawa Su dan Chen terbang.

Saat Su cuba untuk terjun, temannya berusaha untuk menahannya, namun usaha tersebut gagal. Di pesawat, polis menemui catatan terakhir yang ditinggalkan Su. Catatan itu mengandungi permintaan maaf kepada Zhang.

Polis juga mendapati catatan mengandungi bunuh diri di bilik Su yang ditujukan untuk ayahnya. Dalam catatan itu, Su berkata bahawa hidupnya tak bermakna sehingga dia tidak mempunyai alasan untuk hidup.

Dalam beberapa kes, Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) diduga sebagai penyebab seseorang bunuh diri. Ketidakmampuan untuk menumpukan pada tugas mudah adalah gejala ADHD atau kemurungan. Kurangnya fokus mungkin disebabkan fikiran yang berlebihan, rasa malu, bersalah dan takut yang boleh sangat berbahaya jika menuju pemikiran tentang bunuh diri. Kesulitan menumpukan pada anak sering mempengaruhi kehidupan akademik dan sosialnya.

detik.com


No comments:

Post a Comment