Telefon pintar punca golongan muda rabun?

LONDON - Seorang pakar laser mata mendakwa, kadar rabun dekat dalam kalangan orang muda semakin meningkat ekoran penggunaan telefon pintar.

Pengasas Focus Clinics, David Allamby berkata, terdapat peningkatan sebanyak 35 peratus dalam jumlah orang mengidap rabun dekat atau myopia sejak pelancaran telefon pintar pada 1997.

Beliau memberi amaran masalah tersebut akan meningkat sebanyak 50 peratus dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Dr. Allamby berkata, separuh daripada rakyat Britain memiliki telefon pintar dan menggunakannya selama dua jam sehari.

"Penggunaan komputer dan menonton televisyen, meningkatkan risiko merosakkan penglihatan mereka secara kekal,'' katanya.

Satu kajian baharu mendapati, purata pengguna memegang dan melihat telefon pada jarak 30 sentimeter dari muka mereka dengan sesetengah daripadanya menggunakan alat telekomunikasi itu pada jarak lebih dekat iaitu 18 sentimeter.

Dr. Allamby berkata, menonton skrin dalam jarak dekat yang melampau menyebabkan gen yang mengawal rabun dekat diaktifkan lebih awal berbanding usia sepatutnya.

Rabun dekat biasanya tidak berlaku dalam kalangan individu berumur awal 20 tahun, tetapi kini ia boleh terjadi kepada mereka yang berusia 20-an, 30-an dan 40-an.

Dr. Allamby berkata, jika keadaan itu berterusan, beliau meramalkan 40 hingga 50 peratus mereka yang berusia 30 akan menghidap rabun dekat menjelang 2033 kerana telefon pintar dan gaya hidup di depan skrin. - AGENSI

Utusan Malaysia

1 comment:

  1. aku pon dah semakin kabur pandangan. kalau tengok tv, nak baca subtitle tu, berkelip2 jugak la mata. tapi aku ni bukan faktor telefon kot, faktor menghadap pc 9-5 setiap hari. hiuhuhu

    ReplyDelete