Tulang haiwan berselerakan, inilah pasar voodoo terbesar di dunia


Akodessewa Fetish Market, Lome, Togo

Ini adalah salah satu pasar voodoo terbesar di dunia. Pasar yang berada di Ibu Kota Togo, Lome, ini membekalkan keperluan orang - orang yang mengamal ilmu hitam .

Barang - barang dijual mulai dari tengkorak monyet, mumia kelawar asli, hingga kaki gajah. Tak pelak, bau busuk dari haiwan - haiwan tersebut menyeruak ke seluruh bahagian pasar. Namun, inilah yang menjadikan kunjungan ke Akodessewa tidak dapat dilupakan oleh pelancong.

Sebuah agen pelancongan dari Boston, Amerika Syarikat, dan Mali, menawarkan destinasi tersebut dalam pakej pelancongannya. Perjalanannya meliputi seluruh Afrika Barat yang kemudian berhenti di pasar terkenal ini .

Kebanyakan pengunjung pasar ini adalah para pengamal voodoo . Mereka menetap di negara - negara, seperti Togo, Ghana dan Nigeria, hingga voodoo menjadi sangat hidup di sini . Mereka meyakini bahawa bahagian - bahagian haiwan dan azimat pelik boleh memanggil roh bersamaan dengan ritual yang mereka jalani untuk menyelesaikan pelbagai masalah .

Bagai sebuah farmasi , Akodessewa Fetish Market menawakan pelbagai bahagian haiwan , tulang , dan herba untuk menggantikan fungsi rawatan konvensional



Foto: tripadvisor.com

No comments:

Post a Comment