Ibu ini belah perut sendiri untuk melahirkan anaknya

 
smh.com melaporkan bahawa seorang ibu bernama Inez Ramires Perez tinggal di sebuah rumah kabin di pergunungan Mexico Selatan . Kerana tinggal di dataran tinggi , tidak banyak tetangga yang berdekatan dengan rumahnya . Sebahagian besar perlu melalui perjalanan cukup jauh untuk sampai ke rumah jiran lain .

Hari itu , dia sendirian di rumah dengan seorang anaknya berusia 6 tahun , bernama Bonito . Mendadak perutnya terasa sakit dan dia tahu bahawa dia hendak melahirkan . Malangnya , beberapa tahun sebelumnya , dia mempunyai pengalaman buruk soal melahirkan . Anaknya meninggal sebelum sempat dilahirkan akibat kesukaran melahirkan secara normal .

Matahari sudah terbenam beberapa jam lalu . Klinik berdekatan berada 80 km jauhnya dan perlu melalui jalan curam . Suaminya masih belum pulang dan dia tak punya telefon untuk menghubunginya .

Nekad melakukan operasi caesar sendiri

Tepat tengah malam. 12 jam menahan rasa sakit , ibu berusia 40 tahun ini tidak mampu bertahan lagi. Duduk di sebuah bangku kayu yang rendah , dia kemudian mengambil botol arak dan minum beberapa teguk . Dia kemudian mengambil pisau dan mulai menghiris perutnya sendiri sepanjang 15 cm .

Dengan bantuan cahaya malap dari mentol kecil , Inez Ramirez memotong kulit perut , lemak dan ototnya . Dia berhenti sebelum mencapai rahim dan menarik keluar bayi lelakinya sambil menahan rasa sakit . Kemudian, memotong tali pusat bayinya dengan gunting dan pengsan .

Hari itu , 5 Mac 2000 , seorang bayi lelaki yang sihat dan diberi nama Orlando Ruiz Ramirez dilahirkan dengan operasi caesar berjaya oleh ibunya sendiri .

" Aku tidak boleh lagi menahan sakit , " katanya . " Dan jika bayiku mati , maka aku memutuskan lebih baik aku mati dengan cuba menyelamatkannya . Aku berharap dia boleh membesar dan boleh melihatnya dewasa . Aku berfikir bahawa saat itu Tuhan yang menyelamatkan hidup kami berdua .

Dalam keadaan yang sihat

Walaupun tidak ada saksi yang melihat proses melahirkannya , dua doktor yang memeriksa keadaannya dan bayinya sepenuhnya yakin bahawa mereka dalam keadaan baik.

Sebenarnya , Dr . Honorio Galvan dan Dr . Jesus Guzman sangat terkejut dengan apa yang didengarnya . Namun , ini adalah sebuah keberanian terpuji. Proses melahirkan ekstrim ini mendapat perhatian apabila dilaporkan dalam International Journal of Ginekologi dan Obstetrik .

Inez Ramirez meneruskan ceritanya , di mana selepas dia melakukan operasi pada dirinya sendiri . Sekitar satu jam kemudian dia sedar dan membungkus perutnya dengan sweater agar perdarahannya berhenti lalu meminta anaknya untuk mencari bantuan . Beberapa jam kemudian , pekerja kesihatan menemui Inez sedang berbaring menahan rasa sakit di samping bayinya .

Petugas kesihatan itulah yang kemudian menjahit luka sayatan dengan jahitan sepanjang 17 cm dengan jarum dan benang biasa . Dengan tambahan bantuan dari petugas kesihatan lain , kemudian Inez dan bayinya dibawa menggunakan kereta kuda ke bandar dan merawatnya di klinik kesihatan .

Kisah ini adalah sebuah kisah keberanian seorang ibu dalam memperjuangkan anaknya . Sekaligus menunjukkan betapa besar cinta dan pengorbanan seorang ibu . Mari selalu hormati dan hargai apa yang telah dikorbankan ibu untuk kita .

Sumber: vemale.com

1 comment: