Kisah pilu di sebalik punggung cantik wanita Venezuela

Di Venezuela , keinginan untuk memiliki punggung yang besar membuat sebahagian perempuan menjalani operasi suntikan haram dengan risiko kesihatan yang tinggi .

Dengan mata yang berkaca - kaca , Denny , perempuan berusia 35 tahun dari Venezuela , mengingat bagaimana perasaannya ketika bangun pada pagi hari dan mendapati bahawa ada benjolan di punggung bahagian bawah .

Saat itu , dia tidak boleh duduk atau mencangkung , dan sakitnya terasa amat sangat . Bahkan sebelum dia menemui doktor , Denny , yang bekerja sebagai peguam , tahu bahawa ketulan itu adalah kesan sampingan silikon cair yang disuntik pada punggungnya . Silikon cair itu bergerak ke punggungnya dan menekan tulang .

" Itu sangat mengejutkan , saya tidak boleh berjalan . Begitulah bagaimana penderitaan saya bermula , " katanya .

Suntik punggung merupakan satu dari sekian banyak prosedur kosmetik yang dijalani perempuan Venezuela untuk mencapai penampilan yang dianggap cantik .

Amalan ini dilarang oleh kerajaan pada 2012 , enam tahun selepas Denny melakukannya . Namun , dalam kenyataannya , sekitar 30 peratus perempuan berusia 18-50 masih menjalani suntik ini , demikian menurut Persatuan Operasi Plastik Venezuela .

Suntik punggung ini menggunakan silikon biopolimer yang lebih murah daripada implan . Namun , cecair ini disuntik secara bebas ke dalam tubuh sehingga membuatnya lebih berbahaya daripada implan .

Daniel Slobodianik , doktor bedah operasi plastik , mengatakan bahawa pesakit boleh menderita reaksi alergi dan keletihan kronik .

Jika cecair berpindah ke kawasan lain dari tubuh , seperti kes Danny , silikon boleh menyebabkan kesakitan sendi yang amat sangat .

Menurut Carolina Vazquez Hernandez , kaunselor isu - isu perempuan , tekanan sosial sangat besar di sini , bahkan lebih daripada di negara lain .

" Kami perempuan Venezuela tidak mempunyai identiti yang jelas dari akar kita . Kerana kurangnya identiti , harga diri kita sangat lemah , " kata dia .

" Kita boleh tunduk terhadap apa saja asal akan meningkatkan harga diri kita , " kata Vazquez Hernandez .

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment