Kepala dalam mulut beruang

Mohd Sulaiman dikejarkan ke HUSM, Kubang Kerian, Kelantan untuk rawatan lanjut.

HULU BESUT - Seorang penoreh getah cedera parah selepas diserang seekor beruang ketika dia sedang mencari buah kerdas di hutan berdekatan ladang kelapa sawit Felda Tenang, di sini, semalam.

Bagaimanapun, mangsa, Mohd Sulaiman Jusoh, 58, terselamat selepas dia memukul beruang itu berkali-kali ketika kepalanya berada di dalam mulut beruang itu, dalam kejadian kira-kira 9.30 pagi semalam.

Isteri mangsa, Rokiah Abas, 50, berkata, suaminya keluar menunggang motosikal seorang diri dari rumahnya di tanah rancangan Felda Tenang kira-kira jam 8 pagi untuk mencari buah kerdas di dalam hutan berhampiran ladang kelapa sawit, kira-kira lima kilometer dari rumah.

Kata Rokiah, dia pula pergi menoreh seorang diri di kebun getah tidak jauh dari rumah.

“Pada jam 9.30 pagi, suami menghubungi makcik melalui telefon bimbit memberitahu dia diserang beruang. Pada mulanya makcik ingatkan dia kena sengat tebuan, tetapi dia kata matanya kabur dan kepala cedera dibaham beruang.

“Suami makcik tidak pasti akan tiba di rumah atau tidak kerana menunggang motosikal sendiri dalam keadaan cedera parah dengan jarak yang jauh itu,” katanya.

Suami rebah depan tangga rumah

Rokiah berkata, dia terus memberitahu penduduk kampung mengenai kejadian itu dan kira-kira 30 penduduk pergi ke hutan mencari suaminya, namun tidak bertemu dengan mangsa yang melalui jalan berlainan.

Menurutnya, sebaik pulang ke rumah, dia mendapati suaminya rebah di depan tangga rumah dalam keadaan cedera parah di bahagian kiri kepala.

“Dia dikejarkan ke Unit Kecemasan Hospital Besut oleh JPAM yang tiba tidak lama kemudian,” katanya.

Kata Rokiah lagi, pemeriksaan di hospital mendapati, tulang muka berdekatan mata kiri suaminya patah selain luka besar di bahagian berhampiran mata dan kiri kepala akibat serangan itu.

Mangsa kemudian dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan petang semalam untuk rawatan lanjut, tetapi keadaannya stabil.

“Suami makcik kata dia tiba-tiba diserang beruang itu yang membawa dua anak ketika dia mencari buah kerdas untuk dijual.

“Beruang besar itu menggigit bahagian muka dan kepala suami makcik sehingga kepalanya berada dalam mulut beruang itu, namun dia bertindak melawan haiwan liar itu untuk selamatkan diri,” katanya.

Tetak kaki beruang

Rokiah berkata, beruang itu kemudian melepaskan suaminya selepas suaminya itu menetak kaki beruang dengan kapak dan parang.

Kata Rokiah, suaminya sebelum ini sering ke hutan untuk mencari hasil hutan, namun tidak pernah berlaku kejadian seumpama itu.

Sementara itu, Pengarah Perhilitan Terengganu, Yusoff Shariff pula berkata, pihaknya menerima laporan dan akan menyiasat lanjut kejadian berkenaan.

Menurut beliau, tindakan awal akan diambil sekiranya disahkan jenis haiwan yang menyerang mangsa, di mana pihaknya memasang perangkap untuk menangkap haiwan liar itu.

Sementara itu, Sinar Harian difahamkan, kejadian terakhir membabitkan serangan beruang di daerah ini berlaku kira-kira 10 tahun lalu melibatkan seorang penoreh getah di Kampung Durian Telur yang juga di Hulu Besut.

Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment