Minuman ekstrem, wine anak tikus


 Minuman ini dikatakan berasal dari Korea Selatan . Namun banyak pula yang berpendapat bahawa wine anak tikus ini dicipta oleh masyarakat China kuno . Yang jelas , hingga kini masyarakat kedua negara tersebut masih  mengambilnya . Wine anak tikus ini dipercayai sebagai minuman menyihatkan seperti wine ular dan sebagainya .

Kebanyakan orang - orang di sana meramu minuman ini sendiri . Caranya : dengan merendam anak tikus dalam balang berisi wine beras . Perendaman ini dilakukan selama 12-14 bulan , hingga terfermentasi sempurna .

Namun , untuk mendapatkan wine yang sedap, anak tikus yang digunakan harus berusia tidak lebih dari 2-3 hari . Anak tikus akan dipastikan bersih agar wine tidak tercemar .


Ramai yang menyebut wine anak tikus ini berasa pahit . Beberapa pelancong asing para pecinta kuliner ekstrem mengatakan aromanya mirip bensin mentah . Ada pula yang berpendapat rasanya mirip dengan sup semut , hidangan ekstrem khas Thailand .

Dilapor alwaysfoodie , kononnya masyarakat Korea kuno mengambil wine ini ketika sakit dan tidak mampu pergi ke tabib atau doktor . Walaupun belum dibuktikan secara ilmiah , masih ramai masyarakat Korea dan China yang menggunakan wine anak tikus untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti selesema , asma hingga masalah hati .

Sumber: us.life.viva.co.id

No comments:

Post a Comment