Pilot: Bau ayam panggang? ada burung camar masuk enjin pesawat

 ThomsonFly. (Daily Mail)

London - Pesawat syarikat penerbangan Thomsonfly dari London , United Kingdom menuju Kaherah , Mesir terpaksa berpatah balik setelah 1 jam berlepas. Pilot pesawat tersebut bimbang kerana telah melanggar sekawanan burung camar .

Dilapor oleh Daily Mail , Rabu ( 23/4/2014 ) , kejadian itu diumumkan pilot semasa pesawat melintasi Switzerland melalui pembesar suara dari dalam kokpit pesawat .

" Apakah anda boleh mencium bau ayam panggang ? Ada sekawanan burung camar disedut ke dalam enjin pesawat , " kata juruterbang .


"Kapten tiba - tiba berkata , ' Apakah anda boleh mencium bau seperti ayam panggang ' , " ungkap Dan Tyte yang membuat perjalanan dengan teman wanitanya , Rebecca .

" Kami telah memeriksa , dan ternyata ketika kita terbang dari Cardiff , beberapa burung camar tersedut ke dalam enjin, " sambung Tyter meniru ucapan pilot ketika itu .

Meskipun agak tertekan , lanjut Tyte , situasi itu cepat ditangani oleh pilot . " Kapten dan kru  bertindak cepat . Penerbangan berjalan lancar . Faktor keselamatan jadi keutamaan , " papar Tyte .

Tindakan berpatah balik dilakukan agar tak berlaku insiden fatal . " Pesawat segera berbalik kembali ke Lapangan Terbang Gatwick di London sebagai langkah berjaga-jaga , " jelas jurucakap Thomsonfly .

" Pesawat mendarat dengan selamat di Lapangan Terbang Gatwick di mana penumpang dipindahkan ke pesawat alternatif , untuk meneruskan perjalanan ke Sharm el - Sheikh . Pasukan kami di Thomson Airways melakukan segala cara untuk meminimumkan gangguan terhadap penumpang , dan menukar perjalanan mereka secepat mungkin , " jelas pihak Thomsonfly .

Jurucakap Thomsonfly memberitahu , keputusan untuk mengalihkan pesawat dilakukan pilot kerana disyaki ada yang masuk ke dalam enjin kerana pesawat sempat terbang dekat sekawanan burung .

Menurut syarikat penerbangan Inggeris itu , keselamatan penumpang dan kru di pesawat mereka adalah yang utama . " Kami ingin meyakinkan pelanggan bahawa kes semacam ini ( pertembungan dengan burung ) sangat jarang berlaku , " kata jurucakap itu .

Sumber: liputan6.com

No comments:

Post a Comment