Seorang wanita berjaya pancing ikan tuna gergasi 411 kg

 dailymail.co.uk

Seorang pemancing wanita Donna Pascoe ( 56 ) mendapat kejutan luar biasa ketika memancing di Kepulauan Three Kings , Cape Reinga , New Zealand .

Saat tengah memancing , Donna yang sudah berpengalaman itu sudah merasa ada ikan besar yang menarik umpan pancingnya .

" Tali pancing saya ditarik kuat seperti diseret sebuah kereta api , " kata Donna yang berasal dari bandar Auckland itu .

" Saat itu , saya sangat gugup dan takut jika tali pancing saya putus . Namun , ternyata ikan itu berhenti berenang dan saya boleh menarik tali pancing saya , " kenang Donna .

Tak sedar dengan saiz ikan tangkapannya , Donna dan empat kawannya " bertarung " selama lebih dari empat jam untuk menarik ikan berukuran hampir tiga meter itu ke atas botnya .

" Dia sangat keras kepala , tapi demikian juga saya , " ujar Donna .


Selepas 4 jam 11 minit berjuang , akhirnya Donna dan rakan - rakannya berjaya mengheret ikan tuna sirip biru gergasi itu ke atas bot.

" Saya sangat gembira, tangan dan kaki ini rasanya hampir tercabut . Rasanya dorongan adrenalin yang membuat kami boleh mengalahkan ikan itu , " tambah dia .

Setelah ditimbang , ikan itu mempunyai berat 411.6 kilogram atau dua kali berat seekor anak gajah . Ikan tangkapan Donna itu mengalahkan rekod sebelumnya seberat 335 kilogram .

Tahun lalu , seekor ikan tuna sirip biru seberat 222 kilogram dijual dengan harga 1.09 juta dollar dalam sebuah lelongan di Tokyo . Dengan perhitungan harga per kilo , maka ikan tangkapan Donna itu boleh menghasilkan wang 2.02 juta dollar .

Namun , Donna tak tergoda dengan jumlah wang itu . Dia ingin mengawetkan ikan itu dan mempamerkannya di kelab memancing Houhora Big Game & Sports Fishing Club .

kompas.com

1 comment: