Tragedi letupan mercun, kanak-kanak buta mata kanan

Gambar kiri: Wajah asal mangsa letupan mercun, Aleya Alysya Abd. Rahim, 8, sewaktu bersama ibunya, Intan Alias. Gambar Kanan: Aleya Alysya sewaktu menerima rawatan di Wad Pediatrik Hospital Putrajaya, semalam.

SUBANG JAYA - Kegembiraan sebuah keluarga menghadiri rumah terbuka sempena Aidilfitri berakhir dengan tragedi selepas seorang daripada anak mereka berusia lapan tahun buta mata kanannya akibat terkena letupan mercun ketupat, semalam.

Ketika kejadian, mangsa, Aleya Alysya Abd. Rahim bersama beberapa sepupunya sedang bermain bunga api serta mercun di hadapan pintu rumah bapa saudaranya di Taman Tasik Prima, Puchong di sini pada pukul 11.30 malam, iaitu selepas majlis tersebut selesai.

Bagaimanapun, lilin yang digunakan untuk memasang bunga api dan mercun itu tiba-tiba terjatuh setelah terkena sejumlah mercun yang diletakkan di atas lantai seterusnya mengakibatkan letupan kuat.

Letupan itu terkena muka kesemua mangsa namun kecederaan Aleya Alysya paling teruk apabila terkena mata kanan sehingga terpaksa dibedah.

Dua lagi sepupunya iaitu Nasha Nurkistina Zalman, 13, dan Mohd. Fadzli Mohd. Yacob, 7, turut cedera termasuk seorang daripada mereka juga terpaksa menjalani pembedahan di paha.

Tinjauan Utusan Malaysia di lokasi kejadian mendapati letupan kuat itu mengakibatkan sebahagian siling di bahagian tempat letak kenderaan di rumah mangsa retak dan jatuh.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Supritendan Tan Ah Chua berkata, setakat pukul 5 petang ini, belum ada laporan dibuat tetapi keluarga mangsa telah dikunjungi pihak polis untuk mendapatkan situasi sebenar kejadian.

"Berdasarkan keterangan bapa Nasha Nurkistina, anaknya itu bersama sepupu yang lain termasuk Aleya Alysya bermain mercun jenis ketupat di hadapan rumah dengan menggunakan lilin.

"Ketika sedang bermain, lilin itu terjatuh lalu terkena mercun yang diletakkan di lantai dan keadaan itu menyebabkan letupan kuat sehingga terkena tiga daripada mereka," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Ah Chua berkata, kesemua mangsa telah dikejarkan ke hospital kerana mengalami kecederaan di bahagian muka.

Utusan Malaysia

3 comments:

  1. setiap tahun macam2 kejadian pasal mercun ni. hurm apa nak buat malang tak berbau. tapi prevention is better than cure right

    ReplyDelete