Foto seorang nelayan bertarung dengan ikan jerung yang menggemparkan

Foto: Daily Mail

Victoria – Sebuah foto dramatis tentang pertempuran seorang nelayan dengan jerung yang sangat besar. Siapapun yang melihat foto ini akan menahan nafas dan terkejut.

“Foto ini menampilkan momen seorang nelayan yang ditelan ikan jerung. Dia berusaha keluar dengan mendorong tangannya hingga insang jerung robek,” demikian laporan Daily Mail, hari ini (1/8/13). Si nelayan terlihat tengah berusaha keluar dengan pisau di tangannya.

Foto ini dipamer di Hotel Metung, di wilayah Gippsland, Victoria. Orang akan merasa mual sekaligus takut ketika melihatnya, termasuk sepasang pelancong dari Amerika. Mereka takut dan terkejut melihat foto perkelahian ini. “Apakah dia (nelayan) mampu bertahan?” kata salah seorang pelancong.

“Tentu saja dia mampu bertahan,” ujar seorang lelaki lain yang berdiri tepat di belakang sepasang pelancong ini. Rupanya, dia adalah si nelayan yang berkelahi dengan jerung di dalam foto itu. Para pelancong itu terkejut, lebih-lebih lagi bila si nelayan bercerita bahawa foto itu hanyalah gurauan belaka. Dia tidak bertarung dengan jerung itu.

Jerung itu telah mati sebelumnya. Si nelayan kemudian masuk ke perut jerung yang telah dibersihkan. Kemudian, dengan mengguna pisau, dia berlakon seolah tengah berlawan dengan jerung.

Gaya dibuat lebih dramatis di kala lengan bertatonya keluar melalui insang setelah merobeknya lebih dulu. Ada-ada saja tingkah lakunya. Semua orang kecoh, termasuk pelancong Amerika yang akhirnya tersenyum masam kerana merasa tertipu.

tempo.co


6 comments: