Kenapa payudara patung Juliet digosok, dipegang, diraba?


Romeo dan Juliet , siapa yang tak pernah mendengar nama dua sejoli ini ? Keduanya disebut - sebut sebagai simbol pasangan cinta abadi hingga zaman sekarang . Kisah Romeo dan Juliet telah dipentaskan oleh William Shakespeare .


Bandar Verona merupakan sebuah bandar di Itali Utara. Jika berkunjung ke bandar ini , anda akan merasakan seni bina purba yang sangat klasik sebagaimana banyak bandar lain di Eropah sana .


Salah satu objek pelancongan yang terkenal adalah Rumah Juliet di Verona ini . Rumah kediaman keluarga Dal Cappello ini sudah berdiri sejak tahun 1200 - an . Rumah ini adalah rumah biasa , sebagaimana rumah - rumah di bandar ini yang disebut - sebut sebagai rumah orang tua Juliet , Capuleti . Entah benar atau tidak , yang jelas , rumah ini sudah menjadi tujuan utama para pelancong di Eropah sejak tahun 1930 - an .


Rumah Juliet ini berseni bina klasik dan biasa saja . Namun , kerana cerita yang menyelimutinya membuat rumah ini kelihatan bernuansa sangat romantis . Saat sampai di gerbang utama atau pintu kemasukan saja , anda akan disambut dengan berbagai tulisan cinta di tembok ini dari para pengunjung yang datang ke sini . Tulisannya sangat penuh , saling bertindih sehingga tak terbaca lagi kata - katanya .


Belum puas menulis kalimat dan mesej cinta di tembok gerbang Rumah Julliet , masuk ke dalam , akan dipenuhi juga oleh surat - surat cinta pasangan dari berbagai penjuru dunia yang dihantar untuk Juliet . Ini adalah salah satu yang terkenal dari Rumah Julliet . Para pasangan atau yang belum berteman di mana saja boleh menghantar surat yang mengandungi coretan cinta kepada Juliet dan dialamatkan ke Rumah Julliet di Verona ini . Uniknya lagi , di kota ini mempunyai sukarelawan wanita yang disebut sebagai Setiausaha Julliet di Verona yang nantinya akan membalas satu per satu surat yang sampai dengan kalimat - kalimat yang romantis .


Setiap harinya , surat - surat tersebut terus saja berdatangan dan bahkan semakin bertambah jumlahnya setelah Filem " Letter to Julliet " muncul pada tahun 2010. Pihak pengurusan akhirnya membuka perkhidmatan surat melalui email namun kurang diminati . Selain surat - surat cinta tersebut , ada juga padlock yang bertuliskan nama pasangan yang diletakkan di sekitar beranda Rumah Julliet tersebut . Mereka berharap , kisah cinta mereka akan abadi namun tak bernasib tragis seperti Romeo dan Juliet .


Pelancongan romantis di Rumah Juliet ini tidak berhenti di situ saja . Bahagian rumah yang paling terkenal di sini adalah bahagian balkoninya . Anda yang pernah menonton drama cinta romantik sekaligus tragis Romeo dan Juliet ini tentu tahu adegan di mana Julliet selalu menanti Romeo di beranda atas rumahnya . Jika berkunjung ke sini , anda boleh berkesempatan untuk masuk dan naik serta bergambar di atas beranda tersebut . Setiap harinya juga akan dimainkan drama singkat adegan beranda Romeo dan Juliet oleh pihak pengurusan rumah ini .


Di bahagian laman Rumah Juliet terdapat patung Julliet yang sangat terkenal . Patung gangsa ini menjadi tempat yang tidak akan dilepaskan setiap pengunjung untuk bergambar di sebelahnya . Ada mitos yang menyebutkan , jika memegang bahagian dada si patung Juliet ini , terutama sebelah kanan , kisah cintanya akan abadi dan juga bahagia .

Makanya , ramai orang yang ke Rumah Juliet selalu meraba-raba dada patung tersebut. Hasilnya, payudara kanan patung gangsa itu lebih berkilau berbanding yang kiri. Tidak diketahui siapa yang memulakan perlakuan itu.

Bahagian dalam Rumah Juliet ini dijadikan sebagai muzium kecil . Anda boleh melihat gaun - gaun milik Juliet , bilik tidurnya , hingga berbagai macam barang peninggalan Juliet.

Sumber: forum.jalan2.com

1 comment:

  1. assalam,

    mmg suwet je rmh dia ye

    depa tu takde kerja kot..huhu

    ReplyDelete