14 tahun tubuh wanita ini berbau ikan dan telur busuk

Foto:Metro

ABINGDON - Ellie James menderita keadaan tubuh yang sangat jarang berlaku . Sebabnya wanita yang berkerja sebagai pengarah sebuah syarikat ini mempunyai badan berbau ikan dan telur busuk .

Keadaan tubuh yang aneh ini telah dialaminya selama 14 tahun dan sampai saat ini tidak ada ubatnya .

Ellie adalah salah seorang di United Kingdom yang menderita keadaan yang memalukan yang disebut Trimethylaminuria ( TMAU ) . Meskipun wanita berusia 44 tahun ini telah memakai sabun dan minyak wangi yang banyak tetap saja bau tubuhnya tidak berubah .

Keadaan tubuh Trimethylaminuria ini juga dikenali sebagai sindrom bau ikan . Keadaan ini memberi kesan yang sangat buruk bagi psikologi seseorang yang menghidapinya.

Ellie menderita Trimethylaminuria sejak usianya 30 tahun . Tubuhnya tidak mampu mengawal bau busuk yang dihasilkan ketika dia memakan makanan tertentu , seperti daging , susu , kopi , dan ikan . Makanan - makanan itu membuat tubuh Ellie berubah menjadi sangat berbau .

Walaupun Ellie telah mengelakkan mekanan tersebut tetap saja dia tidak boleh menghentikan bau tubuhnya . Hal ini menyebabkan dirinya mendapat ejekan orang lain di jalan dan pengangkutan awam .

Untuk mengilangkan bau busuk dari tubuhnya , Ellie mandi lima kali sehari . Namun , tetap saja tubuhnya masih menghasilkan bau yang tidak sedap .

" Pada awalnya saya tidak mengerti apa yang salah . Saya selalu menjaga kebersihan tubuh saya . Tapi , bau ini muncul begitu saja , " ujar Ellie , seperti dikutip dari Mirror , Rabu ( 9/4/2014 ) .

" Tapi perlahan - lahan saya sedar apabila orang asing mula memandang saya sambil memegang hidung mereka . Saya mendengar orang berbisik - bisik mengenai saya di pejabat . Setiap pulang kerja saya selalu menangis , " tambahnya .

Perlu masa tujuh tahun doktor untuk mendiagnosis keadaan setelah Ellie pertama kali memberanikan diri untuk memeriksa keadaannya pada 2005 .

Akhirnya Ellie menemui sebuah forum online bagi penghidap TMAU pada 2007 . " Walaupun sukar untuk menerimanya , tapi saya merasa lega kerana akhirnya saya menemui jawapan yang saya cari , " katanya .

Ellie dirujuk ke doktor pakar endokrinologi , seorang ahli hormon yang memberikannya antibiotik dan menyarankan untuk diet .

Seperti diketahui . keadaan Trimethylaminuria adalah gangguan metabolik di mana tubuh kehilangan kemampuan untuk memecah hormon Trimetilamina yang ditemui dalam makanan tertentu .

Trimetilamina kemudian dikeluarkan melalui keringat , air kencing , dan nafas , sehingga si pesakit mempunyai bau hanyir yang kuat .

Perempuan lebih mudah terkena Trimethylaminuria daripada lelaki, mungkin kerana hormon seks wanita boleh memburukkan gejala keadaan ini .

Penyakit Trimethylaminuria ini boleh mengakibatkan kemurungan dan masalah psikologi lain . Hal ini sangat jarang berlaku dan hanya segelintir orang yang telah diketahui menderita Trimethylaminuria.

Sumber: okezone.com

1 comment: