Mengagumkan! Curiosity kirim foto penampakan bumi dari marikh

 Foto: cnn.com
 
Florida - Curiosity memang tak bertemu alien di Marikh . Namun , rover atau robot peneroka milik Agensi Angkasa Amerika Syarikat ( NASA ) itu berjasa besar menjelajah dan memberikan gambaran lebih dekat tentang Planet Merah - yang mungkin akan menjadi tanah jajahan manusia di masa depan .

Pelbagai foto dan hasil analisis dihasilkan Curiosity sejak ia dilancarkan ke Marikh sebagai sebahagian dari misi Mars Science Laboratory ( MSL ) .

Baru - baru ini , Curiosity menghantar foto sebuah titik di angkasa . Bukan sekadar titik tapi bumi.

Khamis (6/2/13) NASA memaparkan foto yang diambil Curiosity dari permukaan Marikh 6 hari sebelumnya . Gambar menunjukkan satu titik di atas cakerawala yang dikenalpasti sebagai Bumi .

" Melihat Kembali dengan Takjub , " demikian tulisan yang menyertai foto dalam akaun rasmi Curiosity Rover , seperti dimuat CNN , Jumaat ( 7/2/2014 ) . " Ini foto Bumi pertama yang ambil dari permukaan Marikh . "

Seandainya rover berat 1 tan , dengan saiz setara kereta SUV tersebut punya perasaan , tentunya ia menitiskan air mata . Kali terakhir Curiosity berada di Bumi adalah pada 26 November 2011 , saat dilancarkan dengan pesawat luar angkasa NASA dari Cape Canaveral , Florida .

Foto Bumi Pertama

Curiosity menempuh perjalanan panjang meninggalkan Bumi : 8.5 bulan , 352 juta batu , rover itu lalu mendarat di Marikh . Membawa serta 17 kamera dan instrumen ilmiah lain . Tak perlu menunggu lama bagi robot berharga US $ 2.6 bilion itu mula menghantar gambar ke Bumi .

Namun , baru kali ini ia menghantar gambar penampakan Bumi .

Yang dikeluarkan oleh NASA adalah gambar yang diproses untuk menghilangkan kesan dari sinar kosmik . Foto itu diambil kira-kira 80 minit selepas matahari terbenam di Marikh .

Penyelidik mengatakan , pemerhatian Bumi diambil dengan kamera mata kiri Curiosity pada " Mastcam " . Dan tak hanya Bumi , tetapi juga gambaran titik lain , yang menurut NASA adalah Bulan .

Tak perlu ada kesan khas . Apapun makhluk Marikh atau Bumi yang berkunjung ke Planet Merah tak perlu menggunakan kamera khas untuk menyaksikan perkara yang sama .

" Manusia dengan penglihatan normal , jika berdiri di Marikh , boleh dengan mudah melihat Bumi dan Bulan seperti dua bintang di senja hari yang berbeza , " jelas NASA .

Namun , mengambil gambar planet bukan misi utama Curiosity . Sejak mendarat di Kawah Gale , rover itu telah membantu para saintis menentukan bahawa sebuah daerah yang disebut Yellowknife Bay dulu boleh dihuni makhluk hidup .

Juga didapati tanda kewujudan jejak aliran air yang membentuk sistem tasik bawah tanah yang telah ada selama berjuta-juta tahun .

Sumber: news.liputan6.com

1 comment:

  1. Hi, I do believe this is an excellent website.
    I stumbledupon it ;) I'm going to come back once again since i have saved ass a favorite it.
    Money aand freedom is thhe greatest way to change, maay you be rich and continue to help other people.


    Check out my page; social anxiety forum

    ReplyDelete