Enam lelaki gali kubur cuba curi tulang mayat dicekup

Keadaan kubur yang digali tiga lelaki untuk mengambil tulang orang mati yang kononnya untuk tujuan 'perubatan'.

ROMPIN – Sekumpulan masyarakat Orang Asli di Kampung Deraman, Batu 3, Kuala Rompin, di sini, berjaya menggagalkan usaha sekumpulan enam lelaki yang sedang menggali salah satu kubur di tanah perkuburan kampung tersebut kononnya untuk tujuan 'perubatan'.

Kejadian tersebut disedari seorang penduduk kampung, Tan Din, 39, yang dalam perjalanan pulang ke rumah setelah selesai bermesyuarat bersama dengan pemimpin kampung sekitar jam 9 malam tadi.

Menurutnya, dia curiga apabila melihat ada cahaya lampu suluh di dalam kawasan perkuburan dan sebuah kereta diletak di tepi jalan dalam gelap.

“Saya rasa tidak sedap hati dan curiga, lalu saya singgah dan bertanya kepada tiga orang yang berada dekat kereta tersebut dan mereka berkata sedang menunggu enjin kereta sejuk kerana ada masalah enjin panas.

“Namun apabila saya melihat keadaan kereta itu, saya tambah pelik kerana bonet depan tidak dibuka sedangkan kata mereka sedang menyejukkan enjin. Kemudiannya saya terus maklum kepada Tok Batin tentang hal yang mencurigakan itu,” katanya kepada Sinar Harian.

Tok Batin Kampung Deraman, Atan Abdul Rahman, 54, kemudiannya memaklumkan hal tersebut kepada Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Deraman, Rosman Sulong, 39.

Menurut Rosman, beliau bersama penduduk kampung lain pada mulanya mengintai dari jauh dan melihat tiga individu sedang menggali kubur.

“Waktu itu ada dua kumpulan penduduk, salah satu kumpulan saya arahkan pergi menahan tiga individu yang sedang menunggu di kereta dan satu kumpulan lagi yang bersama saya pergi menyerbu tiga individu yang sedang menggali kubur.

“Ketika diserbu, tiga individu yang sedang menggali kubur itu melarikan diri dalam gelap meninggalkan barang-barang yang digunakan untuk menggali ke kereta mereka. Selepas itu saya terus telefon polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superitendan Johari Jahaya yang dihubungi Sinar Harian mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut.

Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment