Wanita cantik ini alahan dengan air

Foto: Daily Mail

Alergi biasanya ditimbulkan oleh makanan, bau - bauan yang menyengat atau bulu binatang . Namun lain halnya dengan wanita ini , dia mengalami alergi terhadap sesuatu yang sangat kritikal dalam hidup , iaitu air .

Seorang wanita Inggeris Rachel Prince benar - benar mengalami hidup yang sukar akibat alergi terhadap air . Alahan yang dinamakan Aquagenic pruritis ini membuat kulit Rachel gatal - gatal dan memerah seperti melecur jika terkena dengan air . Bahkan dia akan mengalami kesakitan yang luar biasa apabila meminum air dan mandi .

" Saya merasa sukar untuk meminum sesuatu yang terlalu sejuk kerana itu benar - benar membuat tekak saya menjadi sakit dan tidak selesa , " ungkap Rachel . " Untuk beberapa alasan jus dan teh lebih mudah untuk diminum , tapi tetap saja ia mengandung air . "

Wanita berusia 26 tahun ini mengaku mula merasa alergi ini sejak umur 12 tahun . Keadaan ini membuat dia kesulitan untuk pergi kemana - mana kerana takut hujan akan menimpa  tubuhnya . Dia bahkan harus memeriksa cuaca setiap kali ingin keluar rumah .

" Setitis air hujan dapat memberikan reaksi alergi yang sangat menyakitkan dalam beberapa jam , " tambahnya . " Saya selalu pergi keluar dengan mantel yang mempunyai tudung besar di atasnya serta payung untuk mengelakkan hujan yang datang dengan tiba - tiba . "

Rachel juga mendedahkan bahawa dia alergi dengan peluh dan air matanya . Bahkan dia mengalami masa sukar ketika bercium dengan teman lelakinya kerana air liur ternyata juga boleh membuat tubuhnya menjadi gatal - gatal luar biasa .

Alahan Aquagenic pruritis ini diyakini hanya dialami oleh 35 orang di seluruh dunia . Bahkan beberapa doktor yang Rachel temui banyak yang tidak percaya dengan alahan yang dia alami .

" Kerana keadaan saya yang sangat jarang berlaku , banyak doktor yang tidak percaya padaku , " tegasnya .

Sumber: wowkeren.com

No comments:

Post a Comment