Misteri sambaran petir di tempat sama selama 160 hari setahun


Sebuah fenomena alam yang masih jadi misteri berlaku di Venezuela ini iaitu sejak beratus-ratus tahun ada petir menyambar di titik yang sama di atas Danau Maracaibo .

Istimewanya , kilat itu pasti terjadi selama 160 hari dalam setahun dan berlangsung selama 10 jam dalam semalam . Warga tempatan menyebut fenomena itu sebagai " rib a - ba " atau bermakna " sungai api di langit " . Petir itu berwarna - warni , merah atau ungu , bergantung kelembapan cuaca .

Totalnya ada 1.2 juta kali kilat dalam setahun yang jadi rekod terbanyak di dunia . Petir berkekuatan 40 ribu bolts itu kelihatan hingga sejauh 250 batu sehingga kerap dijadikan penanda aras para nelayan serta pelaut .


" Warga tempatan  tidak menyedari kenapa petir menyambar setiap hari adalah perkara unik . Itu kan tidak berlaku di semua tempat di dunia , " ucap Alan Highton , guide pelancongan tempatan . " Mereka baru sedar itu keunikan itu setelah ramai  yang  datang untuk menonton. "

Belum ada penjelasan secara ilmiah mengenai " rib a - ba " ini meski banyak teori beredar . Beberapa penyelidik percaya bahawa petir tunggal tanpa henti berasal dari lapisan ozon Troposfera . Namun kejadian ini juga kadang berhenti tanpa amaran selama berbulan - bulan .

Kali terakhir petir berhenti menyambar pada Januari 2010 yang menjadi catatan paling lama sepanjang sejarah 104 tahun . Hal itupun membuat warga bimbang namun petir kembali 6 minggu kemudian dan berjalan seperti biasanya . Hal sama hanya pernah terjadi pada 1906 setelah gempa besar menyebabkan tsunami yang menyapu Colombia dan Ecuador .

Sumber: wowkeren.com

No comments:

Post a Comment