Ulama Syria izinkan rakyat kelaparan makan kucing


Damsyik - Sejumlah ulama di Syria, Selasa ( 15/10/2013 ) mengeluarkan fatwa yang membenarkan penduduk di daerah terkepung di luar Damsyik , memakan daging kucing, anjing dan keldai bagi mengatasi kelaparan.

Dalam sebuah video yang diterbitkan di internet, para ulama mengatakan mereka menyeru bantuan dunia kerana keadaan parah di luar bandar bahagian selatan Damsyik kerana pertembungan yang terus berlanjutan.

"Bagaimana dunia boleh tidur tenang dengan perut kenyang sementara ada yang kelaparan , dan terjadi tidak jauh dari bandar utama ( Damsyik ) , hanya beberapa meter, " kata seorang imam Syria dalam video yang disiarkan Al Arabiya .

Imam yang didampingi ulama lain mengatakan kenyataan juga mewakili pandangan ulama lain . Dia mengatakan, sementara jemaah melakukan ibadah haji di Mekah , "Ada orang yang meninggal kelaparan dan dikafankan . "

Kebelakangan ini , masjid- masjid di luar bandar Damsyik juga menyuarakan mesej yang sama.

Keutamaan untuk badan bantuan

Sebahagian besar kawasan di luar bandar Damsyik dikuasai pemberontak dan tentera kerajaan mengebom daerah itu setiap hari dalam usaha merebut kembali tempat tersebut.

Bantuan serta bekalan makanan lain tidak masuk ke kawasan luar bandar itu .

Fatwa untuk makan daging kucing, anjing, serta keldai itu bukan yang pertama yang dikeluarkan para ulama. Fatwa yang sama juga pernah dikeluarkan di Homs dan Aleppo saat terjadi pertempuran sengit.

Badan- badan bantuan mengatakan mengatakan menyediakan bekalan makanan dan bantuan lain untuk kawasan yang dilanda pertempuran harus diutamakan seperti halnya kemusnahan senjata kimia Syria.

Ketua médecins Sans Frontieres, Christopher Stokes , menggambarkan keadaan di Syria sukar difahami kerana pengawas senjata kimia boleh bergerak bebas sementara konvoi bantuan dihalau .

Awal bulan ini, Kumpulan pembangkang Koalisi Nasional Syria, SNC, mengatakan beribu-ribu keluarga di sekitar Damsyik terancam meninggal kerana kelaparan.

kompas.com


1 comment: