5 ritual paling mengerikan di dunia

 1. ritual Ashura

Ritual Ashura adalah salah satu dari ritual tahunan yang dilakukan kaum Syiah di seluruh dunia untuk menandakan wafatnya cucu Nabi Muhammad, Imam Hussein. Hussein wafat di pertempuran Karbala pada abad ke-7. Dalam ritual ini, orang-orang Syiah akan melukai tubuh mereka sendiri dengan rantai besi atau belati hingga bersimbah darah. Orang-orang yang hadir di ritual ini kemudian meratapi kenyataan bahawa mereka tidak hadir dalam pertempuran itu, sehingga tidak boleh ikut berperang dan menyelamatkan Hussein. Syiah umumnya percaya bahawa ritual Ashura dapat membebaskan mereka dari dosa.

 2. Meninggal dalam keadaan beku

Salah satu cerita yang paling terkenal tentang orang Eskimo adalah amalan aneh yang mereka lakukan ketika menghadapi kematian di usia tua. Dalam ritual ini, orang Eskimo akan dibawa keluar ke laut dan dibiarkan sendirian hingga dijemput ajal. Kerana orang Eskimo percaya bahawa ada dunia lain yang menanti mereka selepas mati, para anak akan menghantar orang tua mereka untuk pergi ke alam baka dengan cara yang martabat, tanpa menjadi beban bagi keluarga.

 3. Ritual kaum Aghoris

Para penganut Aghoris di India utara adalah sebuah sekte dari pecahan agama Hindu yang masih mempraktikkan kanibalisme. Mereka bahkan memakan daging dari mayat yang terapung di sungai Gangga. Hal itu mereka lakukan demi boleh mendapatkan keabadian hidup dan kekuatan supranatural. Para penganut mazhab ini juga minum dari tengkorak manusia dan mempraktikkan kanibalisme dengan keyakinan bahawa makan daging manusia dapat memberikan manfaat, baik secara spiritual ataupun fizikal (seperti pencegahan penuaan).

 4. Makan abu orang mati

Ritual Yanomamo dilakukan untuk mencegah tindakan dukun jahat yang ingin menghantar setan untuk mengambil jiwa manusia. Kerana alasan ini, setelah mati mayat manusia harus cepat dibakar. Para lelaki kemudian mengumpul dan melumat tulang. Selepas kira-kira satu tahun, kerabat dekat dan penduduk kampung mengambil abu dari mayat, yang sudah dicampur ke dalam sup. Ini merupakan jenis endocannibalism yang dilakukan untuk menunjukkan rasa kasih sayang untuk orang mati dan perpaduan kepada kerabat si mati. Prakik ini juga membantu untuk memastikan bahawa jiwa-jiwa orang mati akan mencari jalan ke syurga.

5. Ritual melempar bayi

Ritual melempar bayi dari ketinggian 9 meter adalah tradisi yang dilakukan di India. Dalam ritual ini, seorang ibu akan menyerahkan bayinya kepada sekumpulan lelaki yang berdiri di balkoni. Salah satu dari mereka akan memegang tangan dan kaki bayi. Lelaki itu kemudian mengayun-ayunkan bayi itu di udara, sambil menyeru nyanyian memuji Tuhan. Kemudian, lelaki itu pun melemparkan bayi tersebut ke udara. Orang-orang yang berada di bawah kemudian bersiaga untuk menangkap bayi itu

merdeka.com

No comments:

Post a Comment