Isabella d' Este, lukisan Leonardo da Vinci yang hilang 500 tahun ditemui


Salah satu lukisan Leonardo da Vinci yang hilang, " Isabella d' Este " , telah ditemukan di sebuah peti besi milik sebuah keluarga asal Itali di Switzerland. Lukisan yang hilang selama 500 tahun itu sempat diragukan keberadaannya dan dianggap mitos oleh banyak sejarah dunia.

Para penyelidik di Itali mendakwa telah menemui potret wanita bangsawan tersebut di antara 400 lukisan koleksi peribadi sebuah keluarga yang tidak ingin disebut identitinya. Lukisan ini mempunyai senyum yang misteri seperti Mona Lisa , dilansir The Guardian.

Dalam lukisan itu terdapat jejak waktu menggunakan bahan karbon. Tertulis bahawa lukisan dibuat pada abad ke - 16 sebelum masehi dan telah disahkan oleh pihak berkuasa terkemuka di Switzerland.

Lukisan berukuran 61 cm X 46.5 cm ini dilukis oleh Leonardo memakai teknik yang sama seperti ia melukis Mona Lisa. Lukisan itu diyakini merupakan versi lengkap dari lakaran d' Este yang dipamerkan di Muzium Louvre , Paris .

"Tidak ada keraguan bahawa potret lukisan itu adalah milik Leonardo (da Vinci )," kata Carlo Pedretti , seorang profesor sejarah dari University of California.

Pedretti mengatakan bahawa dirinya yakin Leonardo melukis bahagian wajah Isabella d ' Este , sementara dua pembantunya bertanggung jawab pada bahagian yang lain . Dalam sebuah sejarah, Leonardo pertama kali bertemu d' Este pada 1499 ketika ia tinggal di Mantua . d' Este merupakan salah satu wanita pecinta seni dan tokoh terkemuka pada masa Pembaharuan di Itali. Dia pernah meminta agar lakaran wajahnya diubah menjadi lukisan.

wowkeren



2 comments: