Muzium jamban, tempat terkumpulnya tandas dari seluruh dunia

Mungkin sebahagian dari anda menganggap apa menariknya tandas, namun tidak bagi India. Negara ini mempunyai sebuah muzium yang mengumpulkan pelbagai tandas dari seluruh dunia. Ternyata , dari tandas tersebut banyak cerita sejarah yang diperoleh.

Sublabh International Museum of Toilets ini terletak di New Delhi mempunyai banyak koleksi tandas. Mulai dari tandas duduk peribadi milik Raja Louis XIV hingga yang moden sekarang ini boleh didapati di sana. Bahkan ada gambaran tandas atau artifaknya dari masa prasejarah.

"Ini adalah muzium yang sangat tidak biasa dan mungkin satu -satunya di dunia," ucap Dr Bindeshwar Pathak , pengasas muzium. " Daya tarikan utama di sini adalah tandas Raja Louis XIV. Diyakini bahawa ia menggunakannya untuk buang air besar sambil memimpin sidang . "

Mengumpulkan koleksi yang terkesan remeh namun tak biasa ini tentu saja menjadi cabaran bagi pihak muzium. Mereka harus mencari keliling dunia hingga kini boleh mempunyai beratus-ratus jamban dengan bentuk aneh- aneh. Muzium ini sudah berdaftar dalam 10 besar senarai muzium aneh dan tak lazim di seluruh dunia pada awal tahun.

" Kami mempunyai pelbagai model yang berasal dari 50 negara dan jumlahnya terus bertambah, " lanjut Pathak . " Kami juga punya toilet elektrik yang membakar buangan manusia dan menjadikannya abu, " tambah guide muzium.

Kehadiran muzium ini diharapkan dapat membantu mengurai masalah kebersihan di India yang buruk. " Sanitasi adalah masalah serius di India. Muzium ini semacam peringatan, kami ingin orang- orang datang dan belajar dari sini," tutur Gaurav Chandra , pengelola muzium.

Daily Mail









wowkeren

4 comments:

  1. Bila sebut jamban macam kasar gitu tapi bila sebut accessories bilik air lain pulak jadinya...

    ReplyDelete
  2. salam redza..amboeh lawanya jamban..ehe

    ReplyDelete