Berpuluh pelajar, ulama lawan bomoh sihir


Gara-gara laporan dukun 'serang' agensi antirasuah

JAKARTA: Berpuluh-puluh penuntut sekolah agama dan ulama seluruh wilayah Banten mengunjungi ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (KPK) Indonesia selepas KPK dilaporkan kena sihir.

Salah seorang pelajar yang hadir, Dudung Abdurrahman, berkata kumpulan berkenaan membaca al-Quran untuk melindungi KPK daripada sebarang usaha mistik untuk menghalang siasatan ke atas dinasti politik Banten yang dicemari rasuah.

“Ini adalah inisiatif kami sendiri menunjukkan sokongan moral kepada KPK. Ia juga bertujuan supaya KPK tidak takut dengan sebarang ilmu hitam,” katanya.

Penyokong Gabenor Banten, Ratu Atut Chosiyah dan keluarganya dituduh menggunakan pakar ilmu hitam untuk mengugut KPK.

Khabar angin mula kedengaran mengenai keluarga Ratu Atut sejak penangkapan saudaranya, Tubagus Chaeri Wardhana, yang dituduh menipu dalam pilihan raya Daerah Lebak.

Ratu Atut dikatakan dilindungi sekumpulan jawara - pemimpin berpengaruh yang mahir dalam seni mempertahankan diri Indonesia dan diberi ‘kuasa’ oleh dukun.

Seorang dukun yang mendakwa mengenali keluarga Ratu Atut, Ki Gendeng Pamungkas, berkata siasatan KPK ke atas keluarga wanita itu akan kembali menghantui mereka.

“Ahli sihir di Banten, Sukabumi dan Cianjur Selatan akan serang pemimpin KPK. Mereka akan lakukannya tanpa arahan Atut atau pihak lain.

“Ahli sihir akan serang mereka kerana bapa Atut yang mati, Chasan, ada hubungan rohani dengan ahli sihir di wilayah itu,” katanya yang dipetik Tribunnews.com.

Pamungkas berkata, ahli sihir sudah pun menjampi beberapa pemimpin KPK dan sebahagian anggota suruhanjaya itu sudah diserang.

“Namun sudah pasti mereka tidak akan mengaku,” katanya selepas keluarga Ratu Atut menafikan dakwaan itu.

“Atut orang moden, jadi tiada ilmu hitam terbabit,” kata jurucakap Ratu Atut, Fitron Nur Ikhsan.

Bagaimanapun, KPK tidak takut mengenai kemungkinan diganggu ilmu hitam dan memperluas siasatan rasuah yang kini membabitkan agensi kesihatan Banten.

“Biarlah Atut dilindungi jawara kerana KPK dilindungi Tuhan,” kata ketua KPK, Abraham Samad, kepada Detik.com awal bulan ini. - AGENSI

BH


No comments:

Post a Comment