Cahaya misteri hantui penduduk sebuah kota kecil di AS

 Cahaya misterius menghantui Kota Ozark (News.com)

Ozark - Sebuah bandar terpencil di Missouri, AS menjadi perbincangan traveler bukan kerana keindahan alamnya . Kisah cahaya yang melayang di tengah hutan, itulah yang membuat orang penasaran. Seperti apa kisahnya ?

Bandar kecil Ozark di Missouri rupanya sudah sekitar 100 tahun menyimpan kisah cahaya melayang di tengah hutan. Kisah misteri itu menyebutkan ada bola cahaya mengapung di jalanan desa yang bernama Devil Promenade. Cahaya itu disebut warga dengan nama Spook Light, cahaya hantu.

Warga kota ada yang bilang warnanya biru terang , beberapa bilang warnanya merah. Ada yang menduga itu gas alam , UFO atau arwah orang Indian tanpa kepala.

Yang membuat kisahnya makin misteri , Tentera Darat AS pernah melakukan penyiasatan tahun 1950 -an, dan mereka tidak boleh mencari penyebab munculnya cahaya itu .


Dilansir News.com, Rabu ( 2/10/2013 ) dua jurugambar bernama Lara Shipley dan Antone Dolezal sengaja datang untuk mencari cahaya misteri itu . Mereka banyak berbual dengan warga kota dan mengumpulkan cerita betapa kisah cahaya misteri itu berpengaruh dalam hidup warga kota .

" Kisah folklore seperti ini dibahas begitu serius di dalam masyarakat bandar . Di Ozark, banyak yang hidup dalam kemiskinan dan banyak yang penagihan dadah ," kata Shipley dan Dolezal .

Kawasan ini juga sangat religius, sehingga cahaya misteri ini kerap dikaitkan dengan syurga dan neraka. Seringnya Spook Light itu muncul membuat sebahagian masyarakat berfikir itu cahaya pembalasan Tuhan atas dosa mereka atau sebaliknya, godaan setan ke dalam kegelapan.

Namun sayang, selama Shipley dan Dolezal memburu cahaya itu , mereka tidak bertemu dengan Spook Light . Namun mereka membuat banyak gambar bagus mengenai alam dan masyarakat Ozark . Hmm, mungkin ada traveler lain yang tertarik untuk cuba mencari Spook Light ?

detik.com

1 comment: