Filem Ambiance berdurasi 720 jam bakal menjadi filem terpanjang di dunia


 Filem berjudul Ambiance karya sutradara Sweden, Anders Weberg akan menjadi filem berdurasi terpanjang atau paling lama dalam sejarah, 720 jam atau 30 hari.

Ketika ini Anders Weberg masih melakukan penggambaran filem tersebut. Namun, dia sudah mengeluarkan sebuah video teaser dengan tempoh 72 minit.

Filem ini dijadualkan akan tayang pada 31 Disember 2020, dan perlu satu bulan penuh untuk menonton keseluruhan filem ini (hingga 2021). 

Anders Weberg
 
Weberg berniat menayangkan filem ini sekali secara serentak di setiap negara. Mengikut perancangan, dia juga akan mengeluarkan treler berdurasi 7 jam 20 minit di tahun 2016, dan treler terakhir berdurasi 72 jam di tahun 2018.

Ambiance menceritakan sebuah perjalanan seperti mimpi yang menembus ruang dan waktu, dan merupakan rangkuman naratif nonlinear bersifat abstrak yang berasa dari pengalaman Weberg sebagai seorang artis.

Jika filem ini selesai, Ambiance akan menjadi filem berdurasi terpanjang di dunia. Rekod ketika ini dipegang kumpulan artis Denmark, Superflex yang membuat filem Modern Times Forever (2011) dengan tempoh 240 jam atau 10 hari.


No comments:

Post a Comment