Bomoh Indonesia Dakwa QZ8501 Tersangkut Di Dalam Kawasan Karang


JAKARTA: Hari ini pihak Persatuan Dukun Tempatan Profesional dari Indonesia telah menyatakan mereka akan membantu mencari lokasi pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang ketika dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura semalam .

Perkara ini telah dinyatakan oleh Ketua Perdukunan dan Adat Belitung, Mukhti Maarif ekoran lokasi terakhir pesawat jenis Airbus A320 itu hilang terletak di pulau tersebut, mereka bersedia membantu untuk mencari kapal terbang berkenaan.

“Kita siap sedia bersama-sama menolong pihak berkuasa Indonesia yang mengguna teknologi canggih. Insya Allah posisi pesawat memang diketahui masih dalam wilayah Belitung, baik darat, laut mahu pun udara, dipenuhi hal ghaib,” jelas beliau.

Beliau turut menjelakan bahawa para dukun di Pulau Belitung yang seluas 4,800 kilometer persegi itu cuma menunggu permintaan secara rasmi dari pihak pemerintah khasnya Badan Search And Rescue Nasional (Basarnas) di Jakarta yang juga agensi penyelaras kecemasan Indonesia.

Mukhti turut mengatakan bahawa pencarian secara ghaib mungkin belum dianggap sebagai perkara remeh kerana terdapat persepsi masyarakat masih curiga kesahihan kaedah tradisional kecuali untuk berubat akibat ‘buatan’ orang tertentu.

“Hasil pemantauan kami setakat ini mendapati bangkai QZ8501 berada di perairan timur Pulau Nangka, Kabupaten Belitung Timur dan buat saat ini posisi pesawat itu masih di dalam laut dekat kawasan dipenuhi terumbu karang di perairan tersebut,” ujarnya.


Pulau Belitung dihuni masyarakat Melayu dikenali sebagai Billitton sejak 1812 ketika zaman penjajahan Inggeris dan kemudian Belanda, secara kebetulan mendapat namanya sempena sejenis siput laut dalam dialek tempatan yang banyak di sekitar pulau berkenaan.

Kumpulan dukun profesional tempatan itu percaya, pesawat malang tersebut terhempas akibat kerosakan mesin di dalam kapal terbang tetapi punca kejadian belum lagi dipastikan sama ada kerana faktor cuaca buruk atau kelemahan juruterbang sendiri.


 
Sumber: Siakapkeli

2 comments:

  1. Bomoh raja malaysia kt apa pulak?

    ReplyDelete
  2. Nuar Berahi kerah semua ahli keadilan meliwat sesama sendiri..

    Nuar berahim Haramjaddah Peliwat Penipu Pukimak...Perasuh

    ReplyDelete