Cuaca sejuk sepanjang Februari di Pantai Timur

SYAKIR IRFAN AZMAN, 8, dan kakaknya, Sofea Hanim, 9, memakai baju sejuk ketika berbasikal di Kampung Bedal, Kuala Krai, Kelantan baru-baru ini.

KUALA LUMPUR - Fenomena cuaca sejuk yang dialami kebanyakan tempat terutamanya di kawasan pantai timur Semenanjung Malaysia akan berlanjutan sepanjang Februari ini.

Menurut jurucakap Jabatan Meteorologi Malaysia, suhu pada bulan Januari dan Februari agak rendah berbanding bulan-bulan lain di mana tiupan angin timur laut mempengaruhi fenomena cuaca sejuk tersebut.

"Keadaan litupan awan yang kurang di seluruh Semenanjung Malaysia sepanjang minggu ini juga membantu merendahkan suhu pada waktu malam dan awal pagi," ujarnya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, fenomena cuaca sejuk yang dialami di Kuala Krai, Kelantan akan berterusan sehingga akhir bulan ini di mana purata suhu minimum adalah 21.7 darjah Celcius berbanding pada Januari 21.8 darjah Celcius.

"Pada hari ini (semalam), suhu di Kuala Krai mencatatkan bacaan serendah 18 darjah Celcius dan suhu maksimum 30.4 darjah Celcius. Kawasan ini agak sejuk berbanding kawasan sekitarnya," jelasnya.

Sumber: kosmo.com.my

2 comments:

  1. woww..kayuh basikal pun pakai jaket tu..sejukkk

    ReplyDelete
  2. Dekat JB ni panas tapi berangin kuat. Cuma bila malam terasa sikit dinginn juga.

    ReplyDelete